طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی , دستور پخت ماش پلو با گوشت قلقلی

ماش پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
ماش۲ پیمانه
پیاز بزرگ۲ عدد
گوشت گوساله۲۵۰ گرم
شوید خشک۲ قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
ادویه کاری و ادویه پلوییبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه  زردچوبهبه مقدارکافی
کره۲۰ گرم

طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی

مرحله اول

برای تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی خوشمزه ابتدای کار ماش را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ماش کاملا بپزد.

مرحله دوم

حالا درب قابلمه را نیمه باز قرار می دهیم تا پوست ماش جدا نشود. زمانی که ماش کاملا پخت آن از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پوست ۱ پیاز را جدا می کنیم و می شوییم.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم.

مرحله چهارم

حالا زمانی که پیاز سبک و شیشه ای شد زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری را به پیاز اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. در ادامه ماش را درون تابه می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مقداری زعفران دم کرده و نمک درون مخلوط ماش می ریزیم و مجددا مخلوط می کنیم، سپس تابه را از روی حرارت بر می داریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرات زیاد قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا ۱ قاشق چایخوری نمک درون آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را می شوییم، سپس زمانی که آب جوش آمد درون قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند.

مرحله هفتم

در این مرحله زمانی که پخت اولیه برنج انجام شد و اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و درون آبکش می ریزیم، سپس آبکشی می کنیم. در ادامه درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا نان را درون قابلمه به عنوان ته دیگ فیکس می کنیم، سپس نیمی از برنج آبکشی شده را درون قابلمه می ریزیم و مقداری از مخلوط ماش، شوید خشک و ادویه پلویی به صورت پخش روی برنج می ریزیم.

مرحله نهم

ریختن مواد در قابلمه را به همین ترتیب تکرار می کنیم تا تمام شوند. در ادامه کره را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس روی ماش پلو قرار می دهیم. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله دهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و اجازه می دهیم ماش پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در ادامه گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله تکه های گوشت را درون چرخ گوشت میریزیم، سپس درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز باقی مانده را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس از صافی رد می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا زمانی که آب اضافی پیاز کاملا گرفته شد آن را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس نمک و فلفل سیاه به گوشت چرخ اضافه می کنیم و با دست خوب ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سیزدهم

در این مرحله مقداری از گوشت چرخ کرده بر می داریم، سپس در دست گرد می کنیم. در ادامه به همین ترتیب ادامه می دهیم تا تمام مایه گوشت تبدیل به قلقلی شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

حالا گوشت های قلقلی را درون تابه قرار داده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ و مغز پخت شوند. در ادامه زمانی که گوشت های قلقلی کاملا سرخ شدند، حرارت را خاموش می کنیم. پس از گذشت ۴۵ دقیقه ماش پلو را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پانزدهم

در نهایت ماش پلو را درون قابلمه به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و گوشت های قلقلی را به سلیقه خود روی ماش پلو قرار می دهیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 7 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.