طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو خالی طرز تهیه رشته پلو مجلسی طرز تهیه رشته پلو با مرغ طرز تهیه رشته پلو ساده طرز تهیه رشته پلو کته رشته رشته پلو رشته پلو دمی

رشته پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رشته پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
رشته‌ پلویی۲ تا ۳ پیمانه
کشمش۲ پیمانه
مغز گردوبه مقدار کافی
سینه مرغ۴۰۰ گرم
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه رشته پلو

مرحله اول

برای تهیه رشته پلو مجلسی ابتدای کار برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه پس از گذشت ۱۵ دقیقه برنج را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله برنج آبکشی شده را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت ۳ دقیقه رشته پلویی را درون قابلمه حاوی برنج اضافه می کنیم و پس از ۵ دقیقه زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم و با آب سرد آبکشی می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم آب اضافی برنج کاملا خارج شود. در ادامه درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن مایع می ریزیم، سپس مقداری نان کف قابلمه به عنوان ته دیگ فیکس می کنیم و مخلوط برنج و رشته را درون قابلمه می ریزیم.

مرحله ششم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم رشته پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مرحله هفتم

در این مرحله برای مواد روی پلو ابتدا پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی درشت خرد می کنیم. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون قابلمه می ریزیم و بلافاصله پیاز را به همراه سیر درون قابلمه می ریزیم و کمی تفت می دهیم، سپس سینه مرغ را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به سینه مرغ اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا مرغ کاملا سرخ شود. در ادامه تا اندازه ای که روی سینه مرغ را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس حرارت را زیاد می کنیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم مرغ به مدت ۴۵ دقیقه درون آب جوش بماند تا کاملا بپزد. پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم، سپس سینه مرغ را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله سینه مرغ را با کمک چنگال ریش ریش می کنیم، سپس پوست گردو را جدا می کنیم و مغز آن را با کمک چاقو به ۴ قسمت تقسیم می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم، سپس سینه مرغ ریش ریش شده را درون تابه می ریزیم و مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت مرغ سرخ شود. در ادامه گردو را درون تابه می ریزیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله به تفت دادن گردو ادامه می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود. در ادامه کشمش را درون تابه می ریزیم و پس از کمی تفت دادن حرارت را خاموش می ریزیم. در ادامه پس از گذشت ۴۵ دقیقه  قابلمه رشته پلو را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله چهاردهم

در نهایت رشته پلو را به آرامی درون قابلمه مخلوط می کنیم تا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در آخر مخلوط گوشت مرغ، گردو کشمش را به سلیقه خود روی رشته پلو می ریزیم و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 22 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.