طرز تهیه قنبر پلو

قنبر پلو ویکی پدیا عکس قنبر پلو شیرازی طرز تهیه قنبر پلو مجلسی طرز تهیه قنبر پلو با هویج فیلم آموزش قنبر پلو شیرازی طرز تهیه قنبر پلو با مرغ طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی قنبر پلو غذای کجاست

قنبر پلو که با نام غم بر پلو هم شناخته می شود یکی از غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر شیرازی می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قنبر پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
گردوی خرد شده۲ قاشق غذاخوری
کشمش۵۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
شیره انگور (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه قنبر پلو

مرحله اول

برای تهیه قنبر پلوی مجلسی ابتدا برنج را در یک کاسه آب می ریزیم و کمی نمک اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج به خوبی خیس بخورد. توجه داشته باشید که اگر برنج ما تازه باشد ۳۰ دقیقه خیساندن کافی است.

مرحله دوم

در این مرحله یکی از پیازها را رنده می کنیم، سپس آب اضافی اش را می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

حالا به اندازه فندق از مایه گوشت بر می داریم و آنرا به صورت گرد شکل می دهیم. پس از اینکه تمام کوفته ها قلقلی ها را آماده کردیم، آنها را درون یک سینی مناسب می چینیم و به مدت یک ساعت در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان کوفته ها را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، کوفته ها را به روغن اضافه کرده و به صورت کامل سرخ می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله کوفته ها از تابه خارج می کنیم، سپس پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم. حالا پیاز را کمی تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد و طلایی شود.

مرحله ششم

گردوی خرد شده را نیز به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس کوفته های سرخ شده را به همراه رب انار و در صورت تمایل شیره انگور به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا مواد یکدست شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله کشمش پلویی را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله هشتم

حالا ۱ قاشق چایخوری نمک را به همراه برنج خیسانده شده به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج حدودا به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس آنرا آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله کمی روغن به قابلمه اضافه کرده و به سلیقه خود مقداری نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده در کف قابلمه قرار می دهیم. در ادامه مقداری از برنج آبکش شده را روی ته دیگ می ریزیم، سپس مقداری از مخلوط کوفته ها را روی برنج می ریزیم.

مرحله دهم

به همین صورت مواد را به صورت لایه به لایه داخل قابلمه می ریزیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد، سپس برنج را درون قابلمه مخلوط می کنیم و در دیس می کشیم.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 10 مهر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.