طرز تهیه سمبوسه هندی

طرز تهیه سمبوسه هندی , دستور پخت سمبوسه هندی با سیب زمینی

سمبوسه هندی نوعی سمبوسه خوشمزه و لذیذ است که عطر و طعم متفاوت و جدیدی دارد و خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و برای پذیرایی مناسب است، این سمبوسه با طعم تند، بافت ترد و سبکی دارد و با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمبوسه هندی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۳ پیمانه
روغن مایع۸ قاشق غذا خوری
دانه زیره سبز۱ قاشق مربا خوری
نمکنصف قاشق مربا خوری
آبتقریبا ۴/۳ پیمانه
مواد لازم برای داخل سمبوسه
سیب زمینی۳ عدد
هویج۱ عدد
نخود سبز۴ قاشق غذا خوری
سبزی گشنیزنصف پیمانه
دانه گشنیز۱ قاشق مربا خوری
زیره نیم کوب۱ قاشق مربا خوری
پیاز۱ عدد
فلفل سبز تند۱ عدد
سیر ریز خرد شده۱ حبه
نمک و زردچوبهبه مقدار دلخواه
ادویه مخلوطبه مقدار دلخواه
فلفل قرمزبه مقدار دلخواه

طرز تهیه سمبوسه هندی

مرحله اول

برای تهیه سمبوسه هندی ابتدا برای درست کردن خمیر، آرد را در یک ظرف الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد داخل یک ظرف بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و سپس دانه زیره سبز را هم به ترکیب آرد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم

بعد روغن مایع را روی آرد بریزید و هم بزنید تا روغن و آرد کاملا با هم مخلوط شوند، سپس کم کم مقداری آب روی مواد بریزید و هم بزنید و با هم خوب ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد، مقدار آب بستگی به نوع آرد دارد.

مرحله سوم

وقتی خمیر را خوب ورز دادید، آن را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید و با سلفون یا پارچه نخی روی آن را بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا کمی استراحت کند و در اصلاح عمل بیاید، در این فاصله مواد داخل سمبوسه را حاضر کنید.

مرحله چهارم

بعد سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی و ریز خرد کنید و سپس آن‌ها را بشورید و داخل یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا سیب زمینی‌ها آب پز شوند و بافت آن‌ها نرم شود.

مرحله پنجم

سپس هویج را پوست بگیرید و بشورید و بعد به شکل نگینی و ریز خرد کنید و در یک ظرف یا قابلمه کوچک بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا هویج‌ها آب پز شوند و بافت آن‌ها هم نرم شود.

مرحله ششم

بعد مقداری نخود سبز تازه را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا بپزند و نرم شوند، اگر نخود سبز در دسترس نیست و یا برای راحتی می‌توانید از کنسرو نخود سبز استفاده کنید.

مرحله هفتم

سپس یک پیاز را نگینی خرد کنید و بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند و بعد مقداری زردچوبه بریزید و کمی تفت دهید تا پیازها طلایی شوند.

مرحله هشتم

بعد زیره و گشنیز نیم‌کوب شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید، سپس سیر را که از قبل ریز خرد کرده‌اید اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود و بعد فلفل سبز را که از قبل شسته‌اید و ریز خرد کرده‌اید را روی مواد بریزید و کمی تفت دهید.

مرحله نهم

سپس مقداری نمک و ادویه مخلوط و کمی فلفل قرمز را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، بعد سبزی گشنیز را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده و ریز خرد کرده‌اید روی مواد بریزید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها کمی تیره شود.

مرحله دهم

بعد سیب زمینی‌ و هویج و نخود سبز پخته شده را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید و با همه مواد کاملا مخلوط کنید، بعد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید از قارچ تفت داده شده هم در ترکیب مواد استفاده کنید.

مرحله یازدهم

وقتی خمیر استراحت کرد مقداری از خمیر به اندازه یک گردو را بردارید و با دست فرم دهید و به شکل یک دایره نازک باز کنید، سپس دایره را از وسط نصف کنید و به دو نیم دایره تقسیم کنید، یعنی از هر چانه خمیر دو سمبوسه می‌توان درست کرد.

مرحله دوازدهم

سپس به اندازه یک قاشق از مخلوط مواد در وسط خمیرهای نیم دایره‌ای بریزید و دو طرف لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید و سپس پائین نیم دایره، جایی که برش زده‌اید را مثل پیراشکی تا بزنید و همه سمبوسه‌ها را به همین شکل آماده کنید و تا بزنید.

مرحله سیزدهم

بعد مقداری روغن در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و سپس سمبوسه‌ها را در آن سرخ کنید، بعد از این که یک طرف سمبوسه سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله چهاردهم

سپس سمبوسه‌ها را روی توری یا دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود و بعد سمبوسه‌ها را در ظرف مناسب بچینید و روی آن مقداری سس کچاب، سس گوجه فرنگی یا هزار جزیره بریزید و بعد کمی آویشن هم روی سس بریزید. در آخر سمبوسه هندی را به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی و یا پیش غذای شیک و ساده به همراه انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.