طرز تهیه خورش سیب و آلبالو

طرز تهیه خورش آلبالو مجلسی خورشت سیب آلبالو دامغانی خورشت سیب آلبالو شاهرودی خورشت سیب و آلبالو غذای کدام شهر است

خورش سیب و آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های اصیل و سنتی ایران و به خصوص سمنان است که در شهرها و مناطق مختلف با روش‌های متفاوتی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش سیب و آلبالو در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفند یا مرغ۳۰۰ گرم
آلبالو۵۰۰ گرم
سیب بزرگیک عدد
آب آلبالویک فنجان
پیاز۱ عدد
شکر۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
دارچین۲/۱ قاشق چایخوری
زعفران دم‌ کرده۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو۱ قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه خورش سیب و آلبالو

مرحله اول

برای تهیه خورش سیب و آلبالو ابتدا پیاز را نگینی و ریز خرد کنید و بعد یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن بریزید تا گرم شود، سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و کمی طلایی شود.

مرحله دوم

حالا زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا خوشرنگ و طلایی شوند، سپس به سلیقه و دلخواه خودتان گوشت قرمز یا مرغ را در اندازه‌های یکسان خرد کنید.

مرحله سوم

سپس مرغ‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا کامل سرخ شوند و همه قسمت‌های مرغ طلایی شود، بعد نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر فلفل آزاد شود.

نکته: اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، بعد از پخت گوشت نمک را اضافه کنید.

مرحله چهارم

حالا مقداری زعفران را در کمی آب جوش بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید دم بکشد، سپس دارچین و زعفران دم‌کرده را به مخلوط اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا مزه‌دار شوند.

نکته: مقدار زعفران را با توجه به ذائقه و دلخواه خودتان انتخاب کنید.

مرحله پنجم

سپس مقداری آلبالو را تمیز بشورید و هسته آن‌ها در بیاورید و تمیز کنید و سپس با هر وسیله‌ای که در دسترس دارید آلبالوها را میکس کنید و آب آلبالوها را دربیاورید.

مرحله ششم

بعد از آن ۲ لیوان آب و یک فنجان آب آلبالو را به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید و درب ظرف را ببندید و به مدت یک ساعت اجازه دهید تا خوب و کامل پخته شوند.

مرحله هفتم

حالا یک سیب گلاب بزرگ را پوست بگیرید و ابتدا ۴ قسمت کنید و بعد هر قسمت را به شکل ورقه‌ای برش دهید و روی آن‌ها کمی آب لیمو بریزید تا سیاه نشوند.

مرحله هشتم

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی گرم شد، سیب‌ها را در روغن بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند بعد از روی حرارت بردارید.

نکته: سیب‌ها را فقط تفت دهید، سرخ نکنید.

مرحله نهم

سپس نیم کیلو معادل ۲ لیوان آلبالو‌ را تمیز بشورید و هسته آن‌ها را جدا کنید و بعد آز آن در تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود.

مرحله دهم

بعد از گرم شدن روغن، آلبالوهای بدون هسته را بریزید و تفت دهید و یک قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه آلبالو‌ها و شکر را با هم مخلوط کنید و تفت دهید.

مرحله یازدهم

وقتی مرغ‌ها پخته شدند آلبالوها را به آن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید تا به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم ریز بجوشند و کاملا پخته شوند.

مرحله دوازدهم

بعد سیب‌ها را به مخلوط اضافه کنید و مزه خورشت را بچشید و ترشی و شیرینی آن را مزه کنید و ۲ قاشق غذاخوری شکر و کمی زعفران را بریزید و درب ظرف را ببندید.

مرحله سیزدهم

سپس اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه با هم بجوشند و سیب‌ها خوب بپزند بعد از آن آب لیموی تازه و دارچین را اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر اجازه دهید تا با هم بپزند و خوب جا بیفتند.

مرحله چهاردهم

بعد از آن خورشت سیب و آلبالو را در ظرف مناسب بکشید و همراه با پلو زعفرانی و ته دیگ و سالاد و ماست و ترشی و سبزی و انواع دورچین سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 28 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.