طرز تهیه آش سبزی

طرز تهیه آش سبزی طرز تهیه آش سبزی بدون گوشت طرز تهیه آش سبزی شیرازی تصویری

آش سبزی یکی از انواع آش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن مربوط به شهر شیراز می باشد. این نوع آش بر خلاف دیگر آش ها به عنوان صبحانه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش سبزی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
برنج نیم دانه۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
نخود۲۰۰ گرم
لوبیا چیتی۲۰۰ گرم
عدس۲۰۰ گرم
تره تازه۱۵۰ گرم
ترخون خشک۲ قاشق غذاخوری
گشنیز خشک۲ قاشق غذاخوری
پیاز۵ عدد متوسط
نمک و زردچوبه۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، زیره سبز و ادویه کاریهر کدام ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه آش سبزی

مرحله اول

برای تهیه آش سبزی به روش شیرازی در ابتدای کار برنج نیم دانه را شسته، سپس درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس به اندازه ای که روی گوشت را بگیرد آب اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گوشت به مدت ۲ ساعت کاملا پخته شود.

مرحله سوم

حالا نخود و لوبیا چیتی را شسته، سپس درون یک قابلمه جداگانه می ریزیم و قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۲ ساعت کاملا پخته و نرم شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله عدس را شسته و درون یک قابلمه جداگانه می ریزیم، سپس به اندازه ای که دو بند انگشت روی عدس را بگیرد آب اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت متوسط می گذاریم. حالا اجازه می دهیم عدس به مدت ۴۵ دقیقه پخته شود.

مرحله پنجم

پس از گذشت پخته شدن گوشت، آنرا از قابلمه خارج کرده و ریش ریش می کنیم. در ادامه برنج را آبکش کرده و درون یک قابلمه بزرگ و گود می ریزیم، سپس ۵ برابر حجم برنج به قابلمه آب اضافه کرده و روی حرارت متوسط می گذاریم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۱ ساعت درون آب جوش بماند تا دانه های برنج کاملا له شدند. در ادامه تره را شسته و به اندازه ۱ بند انگشت خرد می کنیم و پس از گذشت ۱ ساعت درون قابلمه حاوی برنج ریخته و مرتب هم می زنیم.

مرحله هفتم

در ادامه اجازه می دهیم تره به مدت ۵ دقیقه بپزد، سپس حبوبات پخته شده را آبکش کرده و به قابلمه می افزاییم. حالا گوشت ریش ریش شده را به قابلمه اضافه کرده و به صورت مداوم هم می زنیم تا باعث کش دار شدن آش شود.

مرحله هشتم

حالا ترخون خشک را به همراه گشنیز خشک درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم تا به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد. پس از گذشت این زمان، مخلوط سبزیجات معطر را از آب جدا می کنیم و به قابلمه افزوده، سپس هم می زنیم.

مرحله نهم

در این مرحله به سراغ درست کردن پیاز داغ می رویم، برای این منظور پیاز را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه می افزاییم.

مرحله دهم

حالا پیاز خلالی را درون تابه ریخته و تفت می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و ترد شود. زمانی که پیاز طلایی شد، زردچوبه را به همراه نمک، فلفل سیاه، زیره سبز و ادویه کاری به تابه اضافه کرده، سپس تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله یازدهم

در ادامه پیاز داغ را به قابلمه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم به مدت ۲ ساعت کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و آش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله دوازدهم

در نهایت آش سبزی را با پیاز داغ فراوان تزیین کرده، سپس به همراه لیمو ترش تازه و نان سرو می کنیم. نوش جان. راز خوشمزه و کش دار شدن این نوع آش، بدون وقفه هم زدن در جهت عقربه های ساعت در حین پخت می باشد.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 21 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.