طرز تهیه مرغ شکم پر ترکیه ای

طرز تهیه مرغ شکم پر ترکیه ای , دستور پخت مرغ شکم پر ترکیه ای

مرغ شکم پر از غذاهای معروف خاورمیانه است که در این دستور آنرا به روش کشور ترکیه برای شما عزیزان آماده کرده ایم، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ شکم پر ترکیه ای در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ کامل با پوست۱ عدد
پیاز۲ عدد
مغز گردو½ پیمانه
زرشک½ پیمانه
کشمش½ پیمانه
برنج۲ پیمانه
کره نرم۵۰ گرم
هویج۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
فلفل دلمه ای۲ عدد
آب لیمو ترش تازه۴ قاشق غذاخوری
نمک، پودر دارچین و فلفل سیاهبه مقدار کافی
فلفل قرمز و جوزهندیبه مقدار کافی
مواد لازم برای سس
کره۲۵ گرم
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آب جوش½ لیوان
نمک۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه مرغ شکم پر ترکیه ای

مرحله اول

برای تهیه مرغ شکم پر ترکیه ای مجلسی ابتدای کار مرغ کامل را مزه دار می کنیم، برای این منظور کره نرم را به همراه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر جوز هندی و آب لیمو ترش تازه درون یک کاسه مناسب می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا تمام سطح مرغ را به همراه زیر پوست آن با مواد طعم دهنده مزه دار می کنیم، سپس مرغ را درون یک کاسه مناسب قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت درون یخچال استراحت کند.

مرحله سوم

در این مرحله پس از گذشت این زمان مواد درونی مرغ شکم پر را آماده می کنیم، برای این منظور پوست پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا کره را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کره ذوب شود، سپس پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه نمک، پودر دارچین، فلفل سیاه، فلفل قرمز و جوز هندی را به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود، سپس عطر آن ها آزاد شود. در ادامه مغز گردو را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس به همراه زرشک و کشمش به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله ششم

حالا برنج را می شوییم، سپس درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را به مواد درونی مرغ شکم پر اضافه می کنیم و ۱ فنجان آب به مواد اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج نیم پز شود.

مرحله هفتم

در این مرحله زمانی که آب اضافی برنج کشیده شد آن را درون شکم مرغ می ریزیم، سپس شکم مرغ را با خلال دندان می دوزیم تا مواد از آن خارج نشود. در ادامه استخوان های ران مرغ را با ورق فویل می پوشانیم تا حین پخت نسوزند.

مرحله هشتم

حالا فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم و اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس مرغ را وسط سینی قرار می دهیم و مقداری فلفل سیاه و آب لیمو ترش تازه روی آن می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله هویج را به همراه فلفل دلمه ای می شوییم، سپس پوست هویج را جدا می کنیم و فلفل دلمه ای به صورت نواری خرد می کنیم. در ادامه پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله دهم

حالا هویج خرد شده را به همراه فلفل دلمه ای و سیب زمینی به صورت پخش در اطراف مرغ شکم پر قرار می دهیم، سپس مقداری آب لیمو ترش تازه و فلفل سیاه به صورت پخش روی آن ها می ریزیم تا سبزیجات مزه دار شوند.

مرحله یازدهم

در این مرحله روی سینی را با ورق فویل کاملا می پوشانیم، سپس سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم مرغ به مدت ۲ ساعت درون فر بماند تا کاملا مغز پخت شود. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا ورق فویل را از روی سینی بر می داریم، سپس سس مرغ شکم پر را آماده می کنیم، برای این منظور کره را به همراه آب جوش، زعفران دم کرده، نمک و رب گوجه فرنگی درون یک کاسه مناسب می ریزیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند.

مرحله سیزدهم

در این مرحله برس را به سس آغشته می کنیم و روی تمام سطح مرغ می مالیم، سپس مرغ شکم پر را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بماند و پس از آن سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله چهاردهم

حالا روی مرغ را با چاقو چند شیار ایجاد می کنیم و مجددا روی سطح آن را با سس رومال می کنیم و بعد مرغ شکم پر را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا مرغ کاملا مغز پخت شود. در ادامه پس از گذشت این زمان مرغ را از فر خارج می کنیم.

مرحله پانزدهم

در این مرحله مجددا با سس روی مرغ شکم پر را رومال می کنیم و گریل را روشن می کنیم، سپس مرغ را دوباره درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم مرغ شکم پر به مدت ۲۰ دقیقه گریل شود تا روی آن طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله شانزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم، سپس یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم و مرغ شکم پر را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در نهایت مرغ را به همراه سبزیجات و لیمو ترش تازه سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
  • منبع :
  • my

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.