طرز تهیه گردو پلو

طرز تهیه گردو پلو با مرغ گردو پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه گردو پلو با گوشت گردو پلو شمالی گردو پلو چیست

گردو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان همدان است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گردو پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
مغز گردو۱ فنجان
کشمش پلویی½ لیوان
زرشک۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
دارچین½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه گردو پلو

مرحله اول

برای تهیه گردو پلوی مجلسی می توانیم به دو روش اقدام کنیم. روش اول اینکه گردو پلو را به صورت مخلوط درست کنیم و روش دوم که مجلسی تر و شیک تر می باشد این است که پلو و مخلوط گردو را به صورت جداگانه درست کنیم.

مرحله دوم

ما در این آموزش از روش دوم استفاده کرده ایم که برای مجالس مناسب تر می باشد. برای این منظور برنج را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و نصف قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم تا دانه های برنج خرد نشوند.

مرحله سوم

زمان خیساندن برنج به تازگی آن بستگی دارد، یعنی اگر برنج ما تازه باشد نیاز به خیساندن زیاد ندارد و ۳۰ دقیقه کافی است، اما اگر برنج خیلی کهنه باشد، حتی در برخی مواقع باید آنرا از یک شب قبل بخیسانیم تا نرم شود.

مرحله چهارم

پس از خیساندن برنج، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد، ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه کرده، سپس برنج خیسانده شده را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

زمان پخت اولیه برنج به طور معمول بین ۸ تا ۱۲ دقیقه می باشد. زمانی که برنج را بین دو انگشت خود فشار دهیم، باید به طور کامل له شود و فقط مغز آن کمی سفت باشد. در این صورت می توانیم برنج را آبکشی کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم، سپس برای ته دیگ به سلیقه خود مقداری نان لواش یا چند تکه سیب زمینی ورقه ای در کف قابلمه قرار می دهیم، سپس برنج را با کفگیر به صورت گنبدی روی ته دیگ می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله درب قابلمه را گذاشته، سپس آنرا روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در حین آماده شدن برنج، مخلوط گردو را آماده می کنیم. برای این منظور پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه مقداری فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

ادویه ها را یک دقیقه تفت می دهیم، سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. در ادامه نصف فنجان آب به تابه اضافه کرده و درب تابه را می گذاریم تا گوشت به طور کامل بپزد و روغن بیندازد.

مرحله دهم

در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه مغز گردوی نیم کوب شده را به تابه اضافه کرده و ۳ دقیقه تفت می دهیم، سپس کشمش و زرشک را اضافه کرده و یک تا دو دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.

مرحله یازدهم

پس از اینکه آب گوشت کشیده شد، مخلوط گردو و کشمش را به همراه دارچین، زعفران دم کرده و مقداری نمک به تابه اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس اجازه می دهیم چند دقیقه با حرارت ملایم با هم بپزند.

مرحله دوازدهم

در مرحله پایانی پس از اینکه برنج دم کشید، آنرا درون دیس می کشیم، سپس مخلوط گردو گوشت چرخ کرده را روی برنج می ریزیم. در نهایت گردو پلو را به سلیقه خود با برنج زعفرانی و زشک تزیین کرده و سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 29 آبان 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.