طرز تهیه آبگوشت بزباش

طرز تهیه آبگوشت تهرانی طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی طرز تهیه آبگوشت بزباش با کشک آبگوشت بزباش مشهد طرز تهیه بزباش ترکی آبگوشت بزباش چیست آبگوشت بزباش تهران طرز تهیه آبگوشت بزباش اصیل

آبگوشت بزباش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی است که در میان افراد مختلف بسیار پرطرفدار است و طعم و عطر فوق‌العاده ای دارد، آبگوشت بزباش به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود و یک غذای مقوی و پرخاصیت است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آبگوشت بزباش در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
دم گوساله۶۰۰ گرم
دنبه۵۰ گرم
پیاز متوسط۲ عدد
سبزی قورمه سرخ شده۱ و نیم قاشق غذا خوری
لوبیا۱۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
سیب زمینی متوسط۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
لیمو عمانی۶ عدد
زردچوبه۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
فلفل قرمزنوک قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
عصاره گوشت۱ عدد
برگ بو و چوب دارچینبه مقدار لازم

دستور پخت آبگوشت بز باش

مرحله اول

ابتدا پیاز را نگینی و ریز خرد کنید و بعد در یک قابلمه به جای روغن مقداری دنبه را که ریز خرد کرده‌اید بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دنبه‌ها روغن بیاندازند و بعد از آن پیازها را در قابلمه بریزید و همراه با دنبه‌های ذوب شده تفت دهید‌.

مرحله دوم

بعد دم گوساله را که تمیز شسته‌اید و در اندازه‌های مناسب خرد کرده‌اید در قابلمه بریزید و مقداری تفت دهید، دم گوساله یکی از بهترین قسمت‌های گوشت است که برای آبگوشت و قورمه سبزی از آن استفاده می‌کنند و طعم غذا را خیلی لذیذ می‌کند.

مرحله سوم

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز است را بریزید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و بعد لوبیاها را بریزید و کمی تفت دهید، از هر لوبیایی می‌شود استفاده کرد اما معمولا آبگوشت با لوبیا سفید درست و پخته می‌شود.

مرحله چهارم

سپس داخل قابلمه مقداری آب بریزید و درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزند، بعد از این که تقریبا گوشت‌ و لوبیاها پخته شدند، مقداری سبزی قورمه را در قابلمه بریزید و با مواد مخلوط کنید، توجه کنید که مقدار آن زیاد نشود.

مرحله پنجم

اگر مقدار سبزی قورمه زیاد شود طعم قورمه سبزی به طعم آبگوشت غالب می شود، سپس مقداری رب گوجه فرنگی را بریزید و مخلوط کنید و تا رب رنگ باز کند و بعد عصاره گوشت را اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد آبگوشت مخلوط شود.

مرحله ششم

بعد درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا یک ساعت دیگر با هم بپزند، بعد در این فاصله یک سیب زمینی را پوست بگیرید و تمیز بشورید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید، دو عدد گوجه را هم تمیز بشورید و لیمو عمانی‌ها را با چاقو سوراخ کنید.

مرحله هفتم

سپس لیمو‌ها را در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود و بعد سیب زمینی‌ها را در قابلمه بریزد و گوجه‌ها را هم اضافه کنید و سپس لیمو عمانی‌ها را هم داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید و به مدت نیم ساعت دیگر بگذارید تا آبگوشت بپزد.

مرحله هشتم

اگر بوی دنبه را دوست ندارید مقداری چوب دارچین و کمی برگ بو به آبگوشت اضافه کنید تا بوی دنبه را از بین ببرد و یا دنبه نریزید و به جای آن از کره و روغن مایع استفاده کنید و پیازهای خرد شده و گوشت را در روغن مایع و کره تفت دهید.

مرحله نهم

بعد از این که آبگوشت بز باش خوب جا افتاد و کاملا پخته شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و سپس آبگوشت بز باش را در یک ظرف مناسب بریزید و گوشت، لوبیا، سیب زمینی و گوجه را هم در قابلمه با گوشتکوب بکوبید و در ظرف دیگری بریزید. در آخر آبگوشت بزباش را همراه با گوشت کوبیده و نان تازه و ترشی و سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.