طرز تهیه ته چین عدس

طرز تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه عدس پلو با مرغ و رب ته چین عدس پلو دونفره

ته چین عدس پلو نوعی غذای متفاوت و خوشمزه با طعم بی نظیر است که طرفداران زیادی دارد و خیلی راحت و سریع درست می‌شود، ته چین عدس با روش‌های مختلف و مواد متنوعی آماده می شود و بسیار پرخاصیت و مقوی است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین عدس در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
عدس ریز و محلی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
مرغ۱ عدد سینه
کنسرو ذرتنصف پیمانه
فلفل دلمه‌ای ترجیحا زرد رنگ۱ عدد
ماست غلیظ۱ پیمانه
روغنبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
پودر دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه ته چین عدس

مرحله اول

ابتدا مقداری عدس را که از شب قبل خیس کرده‌اید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و موقع پخت سریعتر بپزند در یک قابلمه بریزد و مقداری آب روی آن بگیرید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا روی حرارت متوسط بپزند و نرم شوند، بعد کنار بگذارید.

مرحله دوم

بعد یک پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود بعد پیاز‌ها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند بعد نمک و فلفل سیاه و پودر دارچین را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم

وقتی عطر ادویه‌ها پخش شد سپس مرغ را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید و به پیاز‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا مرغ‌ها خوب سرخ شوند و رنگ آن‌ها عوض شود و طلایی رنگ شوند بعد مقداری ذرت آب پز شده را روی مواد بریزید.

مرحله چهارم

به جای ذرت آب پز می‌توانید از کنسرو ذرت استفاده کنید و بعد ذرت را کمی تفت دهید سپس یک فلفل دلمه را بشورید و خشک کنید و نگینی خرد کنید و در تابه بریزید و تفت دهید تا عطر فلفل دلمه آزاد شود و همه مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

سپس برنج را که از دو ساعت قبل در آب خیس خورده و دانه‌های آن کمی قد کشیده‌اند در قابلمه‌ای که تا نصف از آب جوش پر شده است بریزد و مقداری نمک و روغن به آن اضافه کنید و به مدت ۷ تا ۸ دقیقه اجازه دهید تا با هم بجوشند و برنج‌ها نرم شوند.

مرحله ششم

سپس برنج‌ها را آبکش کنید و در سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود بعد دو پیمانه از برنج را در ظرفی بریزید و ماست غلیظ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند سپس مقداری روغن مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هفتم

اگر می‌خواهید طعم ته‌چین خوشمزه‌تر شود به جای روغن مایع از کره استفاده کنید، سپس کف و دور تا دور یک قابلمه نچسب را با روغن چرب کنید و یک لایه ضخیم از مواد برنجی را بریزید و به دیواره‌ها بچسبانید و کمی فشار دهید تا محکم شوند.

مرحله هشتم

بعد از آن یک لایه برنج، سپس یک لایه عدس پخته شده و بعد یک لایه از مخلوط مرغ و پیازها را به ترتیب در قابلمه بریزید و سطح آن را صاف کنید تا همه مواد تمام شوند و سپس درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله نهم

بعد به مدت یک ساعت اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد و ته چین کامل طلایی رنگ و نرم شود، سپس قابلمه را برگردانید و ته چین عدس را کامل از قابلمه بیرون بیاورید و در ظرف مناسب قرار دهید و سپس در اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 16 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.