طرز تهیه شکر پلو با قیمه

طرز تهیه شکر پلو با قیمه , دستور پخت شکر پلو با قیمه

شکر پلو با قیمه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر بوشهر تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شکر پلو با قیمه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
لچه محلی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
سیب زمینی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گلاببه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
زردچوبه، نمک و ادویه ۴ قلمبه مقدار کافی
زیره سیاه، پودر لیمو عمانیبه مقدار کافی
مواد لازم برای شکر پلو
برنج۴ پیمانه
آببه مقدار کافی
شکربه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
گلاببه مقدار کافی
به مقدار کافی

طرز تهیه شکر پلو با قیمه

مرحله اول

برای تهیه شکر پلو با قیمه خوشمزه در ابتدای کار لپه را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب ریخته و اجازه می دهیم درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و درون قابلمه حاوی روغن می ریزیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت گذاشته و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه‌ ای شود، سپس گوشت را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ پیدا کند. در ادامه مقداری زردچوبه و زیره سیاه به قابلمه می افزاییم.

مرحله سوم

در ادامه مقداری پودر لیمو عمانی، ادویه چهار قلم بوشهری و نمک به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود، سپس سیب زمینی را شسته و پوست آنرا کاملا جدا می کنیم.

مرحله چهارم

حالا سیب زمینی خرد کرده و به همراه لپه آبکشی شده به قابلمه اضافه می کنیم و پس از کمی تفت دادن آب گرم را به قابلمه اضافه کرده و نمک آنرا اندازه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم گوشت و لپه کاملا پخته شوند.

مرحله پنجم

در این فاصله به سراغ درست کردن شکر پلو می رویم، برای این منظور برنج را به همراه شکر، زعفران، گلاب و روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای که یک بند انگشت روی برنج را بگیرد به قابلمه آب می افزاییم.

مرحله ششم

به این نکته توجه داشته باشید شکر بر اثر حرارت آب شده و حجم آب زیاد می شود. حالا قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم تا آب اضافی درون قابلمه تبخیر شود، سپس شکر پلو را به صورت کته دم می کنیم.

مرحله هفتم

زمانی که گوشت و لپه کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته و گوشت را از باقی مواد جدا می کنیم، سپس به صورت درشت ریش ریش می کنیم. حالا باقی مواد را با گوشت درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا گوشت و باقی مواد را با گوشکوب به خوبی می کوبیم تا له و کش دار شود، سپس مجددا به قابلمه حاوی آب گوشت اضافه می کنیم. در ادامه مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و روی حرارت می گذاریم.

مرحله نهم

حالا رب گوجه فرنگی را به همراه پودر لیمو عمانی، گلاب، زعفران دم کرده و پودر زیره سیاه به قابلمه اضافه کرده و مجددا هم می زنیم، سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قیمه با حرارت ملایم دم بکشد و به همراه شکر پلو سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 26 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.