طرز تهیه کشمش پلو

طرز تهیه کشمش پلو ساده طرز تهیه کشمش پلو بدون گوشت طرز تهیه کشمش پلو با مرغ طرز تهیه کشمش پلو شیرازی طرز تهیه کشمش پلو با سیب زمینی طرز تهیه کشمش پلو با لپه طرز تهیه کشمش پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه کشمش پلو با عدس و مرغ

کشمش پلو یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که با ترکیبات بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کشمش پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
پیاز۱ عدد بزرگ
سینه مرغ۱۰۰ گرم
برنج۱ و نیم پیمانه
کشمش½ پیمانه
لپه½ پیمانه
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار کافی
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
دارچین و زیره (اختیاری)به مقدار کافی
زردچوبه، پاپریکا و پودر تخم گشنیزبه مقدار کافی

طرز تهیه کشمش پلو

مرحله اول

برای تهیه کشمش پلو خوشمزه ابتدای کار پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم.

مرحله دوم

حالا پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر پاپریکا و پودر تخم گشنیز را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله زمانی که عطر و طعم ادویه ها آزاد شد سینه مرغ را به آن اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا گوشت مرغ تغییر رنگ بدهد. در ادامه به اندازه کافی آب به سینه مرغ اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم سینه مرغ به مدت ۱ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه لپه را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس درون یک قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم لپه به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه درون آب جوش بماند تا نیم پز شود. در ادامه کشمش را می شوییم و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا مقداری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم و بلافاصله کشمش را درون تابه می ریزیم، سپس با قاشق چوبی تفت می دهیم تا کشمش کمی پف کنند، سپس حرارت را خاموش می کنیم. توجه داشته باشید کشمش سریع می سوزد.

مرحله هفتم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می ریزیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک درون آن می ریزیم و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج را به خوبی می شوییم.

مرحله هشتم

حالا برنج را درون قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. در ادامه زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت، قابلمه را از روی حرارت ملایم بر می داریم.

مرحله نهم

در این مرحله برنج را آبکش می کنیم، سپس سینه مرغ را از قابلمه خارج می کنیم و ریش ریش می کنیم. در ادامه لپه را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرخله دهم

حالا مقداری روغن مایع و کره درون تابه اضافه می کنیم، سپس لپه را درون تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در ادامه سینه مرغ ریش ریش شده را به همراه زعفران دم کرده به لپه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله یازدهم

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و ته دیگ دلخواه را درون آن فیکس می کنیم. در ادامه یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم، سپس مقداری از مخلوط گوشت مرغ روی برنج می ریزیم.

مرحله دوازدهم

حالا به دلخواه روی مواد پودر زیره و پودر دارچین می پاشیم، سپس مجددا روی مواد را با برنج می پوشانیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی آن می گذاریم و اجازه می دهیم کشمش پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. در ادامه پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله چهاردهم

در نهایت کشمش پلو را هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس آن را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در آخر کشمش پلو را با مقداری مرغ ریش ریش و کشمش تزیین کرده و به همراه ترشی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 6 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.