طرز تهیه نان قابلمه ای

طرز تهیه نان قابلمه ای مازندرانی طرز تهیه نان قابلمه ای بدون خمیر مایه طرز تهیه نان قابلمه ای افغانی

نان قابلمه ای یکی از انواع نان های خوشمزه و ساده است که بافت بسیار نرم و لطیفی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان قابلمه ای در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان قابلمه ای
آرد۴۰۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
شکر۵۰ گرم
شیر۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
کره۴۰ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه۱ قاشق چایخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان قابلمه ای

مرحله اول

برای تهیه نان قابلمه ای خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم کره کاملا نرم شود. در ادامه نصف شیر را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شکر و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا روی کاسه را با درپوش پوشانده و اجازه می دهیم خمیر مایه به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا به عمل بیاید. در ادامه مابقی شیر را به همراه شکر، تخم مرغ و وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله زعفران دم کرده را به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس آرد را کم کم به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم. زمانی که خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله چهارم

حالا کره را به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا کره جذب خمیر شود، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله پنجم

پس از گذشت این زمان قالب با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر را به ۸ قسمت یکسان تقسیم کرده و پس از چانه گرفتن آنها را با کمی فاصله درون قالب قرار می دهیم. حالا روی قالب را با یک پارچه نخی تمیز می پوشانیم.

مرحله ششم

در ادامه اجازه می دهیم چانه ها برای بار دوم به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند تا حجیم شوند. در همین حین روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و یک قابلمه بزرگتر از قالب روی شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم قابلمه به خوبی گرم شود. پس از گذشت این زمان زرده تخم مرغ را به همراه شیر و خامه صبحانه مخلوط کرده و با برس روی چانه ها را رومال می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه مقداری کنجد روی چانه ها ریخته و درون قابلمه یک رینگ گذاشته، سپس قالب را درون قابلمه روی رینگ قرار می دهیم تا قالب با کف قابلمه تماس مستقیم نداشته باشد و مجددا درب قابلمه را می بندیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم نان به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان قالب را از قابلمه خارج کرده و بلافاصله نان را از قالب جدا می کنیم، سپس مقداری کره روی آن می مالیم تا براق شود.

مرحله دهم

در ادامه اجازه می دهیم نان کاملا خنک شوند و کره به خورد نان برود. این نوع نان حدود ۳ تا ۴ روز در محیط آشپرخانه درون نایلون نرم و تازه می ماند. در نهایت نان را به همراه کره، نوتلا یا عسل سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 27 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.