طرز تهیه نان پیده

طرز تهیه نان پیده ترکی طرز تهیه نان آذربایجانی طرز تهیه نان پیده برای افطار طرز تهیه نان پیده بدون فر نان پیده چیست

نان پیده یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه کشور ترکیه است که معمولا در ماه رمضان تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان پیده در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان پیده
شیر۳۰۰ گرم
خمیر مایه۸ گرم
آرد۴ پیمانه
شکر۵۰ گرم
روغن مایع۳۰ گرم
نمک½ قاشق چایخوری
مواد لازم رومال
تخم مرغ۱ عدد
عصاره وانیل۲ تا ۳ قطره
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان پیده

مرحله اول

برای تهیه نان پیده خوشمزه ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل شیر را از یخچال خارج می کنیم و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط هماهنگ شود. در ادامه درون یک لیوان مناسب خمیر مایه و ۱ قاشق مربا خوری شکر اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا شیر به دمای محیط رسیده را به خمیر مایه اضافه می کنیم، سپس روی آن را با نعلبکی می پوشانیم و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم خمیر مایه عمل بیاید. در ادامه یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم و نمک، آرد و مابقی شکر را درون آن می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله روغن مایع را به همراه خمیر مایه عمل آمده را درون کاسه می ریزیم، سپس با دست خوب ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف و کمی چسبنده حاصل شود. در ادامه خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و باز می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را از هر طرف به سمت وسط تا می زنیم تا به شکل مربع در آید. در ادامه خمیر را چونه می کنیم، سپس درون کاسه را با مقداری روغن چرب می کنیم و خمیر را درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون یا پارچه می پوشانیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط بماند و استراحت کند تا حجم آن دوبرابر شود. پس از گذشت این زمان دست هایمان را با مقداری روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را از کاسه خارج می کنیم و روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم می کنیم، سپس هر کدام از قسمت ها را با وردنه کمی باز می کنیم. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر ها را با فاصله از هم درون سینی فر قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله روی خمیر ها را با نایلون فریزر می پوشانیم، سپس مجددا اجازه می دهیم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند. در ادامه فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم فر به طور کامل گرم شود.

مرحله هشتم

حالا مواد رومال را درست می کنیم. برای این منظور یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس تخم مرغ را به همراه وانیل و زعفران دم کرده درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یک دست شود، سپس با برس روی خمیر ها می مالیم.

مرحله نهم

حالا با نوک انگشت خمیر را به دلخواه فرم می دهیم، سپس مقداری کنجد به عنوان تزئین روی خمیر ها می پاشیم. در ادامه سینی فر را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا بپزد.

مرحله دهم

در نهایت حرارت پایین را خاموش می کنیم و گریل را روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳ تا ۵ دقیقه گریل شوند تا روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. در آخر این نان خوشمزه را به همراه کره و مربا سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 25 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.