طرز تهیه خورش ترشی قورمه

طرز تهیه خورش ترشی قورمه

خورش ترشی قورمه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که اصالت آن مربوط به شهر اردبیل می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ترشی قورمه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
آلو بخارا۱۰ عدد
پیاز۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
آبغوره۱ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۱ تکه
نمک۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
زردچوبه½ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش ترشی قورمه

مرحله اول

برای تهیه خورش ترشی قورمه خوشمزه در ابتدای کار لوبیا چشم بلبلی را شسته، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم لوبیا چشم بلبلی به مدت ۴ تا ۶ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان لوبیا چشم بلبلی را آبکش می کنیم، سپس درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه می دهیم لوبیا به مدت ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند.

مرحله سوم

حالا کف روی آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم. در ادامه قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و لوبیا چشم بلبلی را آبکشی می کنیم، سپس ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت می گذاریم.

مرحله چهارم

در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و پیاز را تفت می دهیم تا سبک شود. حالا گوشت را به صورت مکعبی خرد کرده و زمانی که پیاز شیشه ای شد، آنرا به قابلمه می افزاییم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، چوب دارچین را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. در ادامه لوبیا چشم بلبلی را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

حالا تمام مواد درون قابلمه را در یک سمت قابلمه جمع می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ باز کند. در ادامه رب گوجه فرنگی را با تمام مواد مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به قابلمه می افزاییم و به اندازه ای که روی مواد را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم تا گوشت و لوبیا به مدت ۲ ساعت تا ۲ و ۳۰ دقیقه کاملا پخته شوند.

مرحله هشتم

پس از گذشت این زمان، پیاز باقی مانده را به صورت خلالی نازک خرد کرده، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و بلافاصله پیاز خلالی را درون تابه می ریزیم.

مرحله نهم

حالا پیاز را تفت می دهیم تا کاراملی و عسلی شود. پس از گذشت زمان پخت خورش، پیاز عسلی را به همراه آلو بخارا و باقی مانده زعفران دم کرده به قابلمه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند.

مرحله دهم

در این مرحله مجددا درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت بجوشد تا کاملا جا بیفتد. در ادامه ۵ دقیقه آخر پخت آبغوره را به قابلمه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله یازدهم

پس از گذشت این زمان، وقتی که آب درون قابلمه تقریبا کشیده شد و خورش غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس خورش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه پلو زعفرانی سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 20 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.