طرز تهیه والک پلو

طرز تهیه والک پلو تهرانی طرز تهیه والک پلو مجلسی طرز تهیه والک پلو تصویری طرز تهیه والک پلو شمیران طرز تهیه والک پلو دونفره طرز تهیه والک پلو با مرغ

والک پلو از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه والک پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
والک۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
پیاز۲ عدد بزرگ
آب½ لیوان
روغن مایع و کرهبه مقدار کافی
نمک و پودر دارچینبه مقدار کافی
فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه والک پلو

مرحله اول

برای تهیه والک پلو ساده در ابتدای کار قسمت سفید والک را جدا می کنیم و می شوییم، سپس برای راحتی کار آن را با کمک قیچی خرد می کنیم. در ادامه ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم می گذاریم.

مرحله دوم

حالا مقداری روغن مایع و کره به تابه اضافه می کنیم و بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه والک را به تابه اضافه می کنیم و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن می افزاییم و تفت می دهیم.

مرحله سوم

زمانی که ادویه ها سرخ شدند، آب را به آن اضافه می کنیم و درب تابه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم والک کاملا پخته و آب اضافی درون تابه تبخیر شود. در این فاصله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا برنج را می شوییم و زمانی که آب به نقطه جوش رسید برنج را اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این مدت یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم.

مرحله پنجم

زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک لایه برنج درون قابلمه اضافه می کنیم و مقداری از سبزی والک و زعفران دم کرده به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس این مراحل را به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم.

مرحله هفتم

حالا دم کنی را روی قابلمه قرار می دهیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم و قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. در ادامه اجازه می دهیم والک پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در این فاصله مواد گوشتی را آماده می کنیم.

مرحله هشتم

گوشت گوسفندی را به تکه های کوچک خرد کرده و چرخ می کنیم، سپس پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

حالا پیاز را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه زمانی که پیاز شیشه ای شد، مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله دهم

زمانی که بوی خامی ادویه ها از بین رفت گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا کاملا سرخ شود.

مرحله یازدهم

حالا نصف لیوان آب به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم گوشت کاملا پخته، سپس آب اضافی آن جذب شود. پس از گذشت ۴۵ دقیقه والک پلو را مخلوط می کنیم.

مرحله دوازدهم

در نهایت والک پلو از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس مخلوط گوشت چرخ کرده را به صورت پخش روی آن اضافه می کنیم. در آخر والک پلو را به همراه سالاد شیرازی یا ماست سرو کنید نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 4 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.