طرز تهیه شامی گیلانی

طرز تهیه شامی گیلانی مخصوص ماه رمضان طرز تهیه شامی گیلانی با گوشت چرخ کرده طرز تهیه شامی گیلانی با لپه طرز تهیه شامی پوک گیلانی شامی کباب گیلانی

شامی گیلانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه استان گیلان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی گیلانی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لپه۲۰۰ گرم
عدس۵۰ گرم
نخود۲۵۰ گرم
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
تخم مرغ۳ عدد
آرد نخودچی۳ قاشق غذاخوری
پیاز۳ عدد
روغن، پودر تخم گیشنیز و نمکبه مقدار کافی
فلفل سیاه، پودر کاری و پودر پاپریکابه مقدار کافی
پودر سیر، زنجبیل و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی گیلانی

مرحله اول

برای تهیه شامی گیلانی مجلسی ابتدای کار لپه و عدس را می شوییم و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس نخود را می شوییم و درون یک کاسه جداگانه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱۲ ساعت درون آب خیس بخورند.

مرحله دوم

حالا پس از گذشت این زمان نخود را آبکش می کنیم و به همراه گوشت درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه پوست ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت کامل درون قابلمه حاوی گوشت و نخود قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله به اندازه کافی آب به گوشت و نخود اضافه می کنیم، سپس مقداری پودر کاری به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم روی حرارت بماند تا نخود و گوشت کاملا پخته و نرم شوند.

مرحله چهارم

حالا عدس و لپه را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود، سپس آن ها را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه پوست ۲ عدد پیاز باقی مانده را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به قابلمه حاوی عدس اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به قابلمه حاوی عدس و لپه اضافه می کنیم. در ادامه به مقدار کافی آب درون قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله اجازه می دهیم لپه و عدس درون آب جوش بمانند تا کاملا پخته و نرم شوند. در ادامه گوشت پخته شده را از قابلمه خارج می کنیم و ریش ریش می کنیم، سپس نخود و پیاز را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود و خنک شوند.

مرحله هفتم

حالا عدس و لپه پخته شده را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی شان خارج شود و کاملا خنک شوند. در ادامه عدس را به همراه نخود، پیاز، لپه و سیب زمینی درون چرخ گوشت می ریزیم و ۲ مرتبه درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله گوشت ریش ریش شده را به همراه پودر تخم گیشنیز، نمک، پودر سیر، زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر پاپریکا را به مواد چرخ شده اضافه می کنیم، سپس مواد شامی را به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله نهم

حالا تخم مرغ ها را به همراه آرد نخودچی به مواد شامی اضافه می کنیم، سپس مجددا ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم.

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس مواد شامی را با قالب فلافل زن فرم می دهیم و درون تابه قرار داده و کاملا سرخ می کنیم. در ادامه شامی های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در نهایت به همین ترتیب شامی ها را درست می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در آخر شامی های گیلانی را به همراه گوجه فرنگی، خیار شور، کاهو و نان یا برنج سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.