طرز تهیه شامی لپه

طرز تهیه شامی لپه تبریز طرز تهیه شامی لپه رزا منتظمی طرز تهیه شامی لپه و برنج طرز تهیه شامی لپه با گوشت چرخ کرده طرز تهیه شامی لپه با مرغ

شامی لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان های شمالی کشورمان است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی لپه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
لپه⅓ لیوان
سیب زمینی درشت۱ عدد
پیاز درشت۱ عدد
سبزی معطر خشک۳۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
آرد سفید۱ و نیم قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه شامی لپه

مرحله اول

برای تهیه شامی لپه خوشمزه ابتدای کار لپه را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس چند مرتبه آبکشی می کنیم تا گرد غبار آن شسته شود و تمیز شود. در ادامه روی لپه درون کاسه را با آب پر می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم لپه به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت درون آب بماند. گوشت را به تکه ها کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه لپه خیس خورده را درون آبکش می ریزیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم آب اضافی لپه کاملا خارج شود. در ادامه درون یک قابلمه مناسب لپه خیس خورده را اضافه می کنیم، سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه به طور کامل بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله درون یک قابلمه جداگانه سیب زمینی را اضافه می کنیم، سپس تا اندازه ای که روی سیب زمینی ها را بگیرد آب می ریزیم. قابلمه حاوی سیب زمینی را روی حرارت قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه درون آب جوش بماند تا کاملا بپزد.

مرحله پنجم

حالا زمانی که لپه و سیب زمینی کاملا پخته شدند آن ها را از قابلمه خارج می کنیم. در ادامه لپه را درون آبکش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود و خنک شود. در همین حین پوست اضافی سیب زمینی را جدا می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله سیب زمینی را درون یک قابلمه جداگانه قرار می دهیم و به کمک گوشت کوب له می کنیم تا پوره شود. زمانی که آب اضافی لپه کاملا خارج شد آن را درون غذاساز می ریزیم و میکس می کنیم تا لپه نیز به حالت پوره در آید.

مرحله هفتم

حالا پوره سیب زمینی را به همراه پوره لپه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه پوست پیاز و سیر را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. حالا پیاز و سیر رنده شده را از صافی رد می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله آب اضافی سیر و پیاز را کاملا می گیریم و به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه سبزی خشک معطر (نعنا، شوید، مرزه و ترخون) زا به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

حالا آرد را به همراه تخم مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مواد شامی اضافه می کنیم، سپس با قاشق خوب مخلوط می کنیم تا مواد به حالت خمیری منسجم در آید. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دهم

در این مرحله مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن کاملا داغ شود. در ادامه مقداری از مواد شامی بر می داریم، سپس درست فرم می دهیم و درون روغن داغ قرار می دهیم تا یک طرف آن کامل سرخ شود.

مرحله یازدهم

حالا زمانی که یک طرف شامی کاملا سرخ شد بر می گردانیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود. در ادامه شامی ها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان کشیده شود، سپس در ظرف مورد نظرمان می چینیم و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 10 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.