طرز تهیه نخود پلو

طرز تهیه نخود پلو با گوشت قلقلی طرز تهیه نخود پلو با سبزیجات طرز تهیه نخود پلو سبز طرز تهیه نخود پلو با شوید طرز تهیه نخود پلو ساده

نخود پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نخود پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز بزرگ۱ عدد
گوشت گوساله۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق مرباخوری
نخود فرنگی۲ پیمانه
آب جوش½ لیوان
شوید خشک½ لیوان
برنج۳ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
سیر۱ حبه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زیره۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه نخود پلو

مرحله اول

برای تهیه نخود فرنگی پلو مجلسی در ابتدای کار گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تابه کاملا داغ شود. در ادامه پیاز را درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا آب آن تبخیر شود. حالا مقداری روغن مایع به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله پوست سیر را جدا می کنیم و با دندانه ریز رنده، رنده می کنیم، سپس زمانی که پیاز سبک و شیشه ای شد سیر را به همراه نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، پودر دارچین و پودر تخم گشنیز به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا به تفت دادن پیاز ادامه می دهیم تا عطر و طعم ادویه ها و سیر آزاد شود. در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد، سپس رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله به تفت دادن مواد گوشتی ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ باز کند. در ادامه نخود فرنگی را درون تابه می ریزیم و مخلوط می کنیم، سپس شوید خشک را به مواد گوشتی اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا آب جوش را به مواد گوشتی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مزه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم و ۱ قاشق چایخوری نمک درون آب می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را می شوییم، سپس زمانی که آب جوش آمد درون قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله هشتم

حالا زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و درون آبکش می ریزیم، سپس آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله مقداری نان درون قابلمه به عنوان ته دیگ فیکس می کنیم، سپس کمی از برنج آبکشی شده را درون قابلمه می ریزیم. در ادامه مقداری از مخلوط گوشت و زعفران دم کرده به صورت پخش روی برنج می ریزیم.

مرحله دهم

حالا به همین ترتیب مراحل را تکرار می کنیم تا مواد تمام شود. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم و قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله یازدهم

در نهایت اجازه می دهیم نخود پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این زمان نخود پلو را از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 6 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.