طرز تهیه خورش ترشی گورما

طرز تهیه خورش ترشی گورما طرز تهیه گورما طرز تهیه خورش ترشی گرما اردبیل

خورش ترشی گورما یکی از خورش های خوشمزه و ساده شهر اردبیل است که با دستورهای بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ترشی گورما در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
آلو خورشتی½ پیمانه
چوب دارچین۱ تکه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش ترشی گورما

مرحله اول

برای تهیه خورش ترشی گورما ابتدا لوبیای چشم بلبلی را به خوبی می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه روی لوبیا ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم چند ساعت درون آب خیس بخورند تا نفخ شان برطرف شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز یا خلالی نازک و یکدست خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از اینکه پیاز سبک و شیشه ای شد، گوشت گوسفندی را به صورت درشت خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه تکه های گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ شان تغییر کرده و کمی سرخ شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله چوب دارچین را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شد، لوبیا چشم بلبلی را آبکشی کرده و می شوییم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در ادامه ۳ تا ۴  لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله کمی صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کف های روی سطح آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم. در ادامه درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت و لوبیا به طور کامل بپزند.

مرحله هفتم

در همین حین آلوها را درون یک کاسه می ریزیم و مقداری آب اضافه کرده و اجازه می دهیم آلوها به خوبی خیس بخورند. پس از اینکه گوشت و لوبیا نیمپز شدند، آلوها را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه گوشت و لوبیا به طور کامل پختند، زعفران دم کرده را به همراه آب لیمو ترش و نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می شود.

مرحله نهم

حالا صبر می کنیم تا غلظت خورش به اندازه دلخواهمان برسد، سپس طعم آنرا می چشیم و به مقدار دلخواه نمک و آب لیمو اضافه می کنیم. در نهایت خورش را در ظرف دلخواه می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 18 آبان 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.