طرز تهیه جعفری پلو

طرز تهیه جعفری پلو , دستور پخت جعفری پلو با گوشت قلقلی

جعفری پلو یکی از انواع سبزی پلوهای خوشمزه و بی‌نظیر است که به خاطر سبزی داخل آن بسیار مقوی و سرشار از انواع ویتامین‌ها است، این غذای خوش طعم خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه جعفری پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
جعفری خرد شده۲ پیمانه
سینه یا ران مرغ۲۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
سیر۲ حبه
لیمو۱ عدد
نمک و زردچوبهاز هر کدام ۳/۲ قاشق چای خوری
زنجبیل و پودر سیراز هر کدام ۳/۲ قاشق چای خوری
دارچین و ادویه مرغاز هر کدام ۳/۲ قاشق چای خوری
تخم گشنیز و پودر پاپریکااز هر کدام ۳/۲ قاشق چای خوری
فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن برای مزه دار کردن۱ قاشق

طرز تهیه جعفری پلو

مرحله اول

ابتدا مرغ را که به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید از ران، سینه یا فیله مرغ استفاده کنید را در اندازه‌های دلخواه خرد کنید و داخل یک ظرف بریزید، سپس یک پیاز را پوست بگیرید و بشورید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید و داخل ظرف بریزید.

مرحله دوم

سپس مرغ‌ها و پیازها را کاملا با هم مخلوط کنید و بعد یک لیموی ترش تازه را بشورید و از وسط نصف کنید و آب آن را روی مرغ‌ها بریزید تا کاملا به خورد آن‌ها برود و طعم و عطر لیمو خوب در مواد پخش شود، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

مرحله سوم

بعد نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل، پودر سیر، دارچین، ادویه مرغ، تخم گیشنیز و پودر پاپریکا را به مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه‌ها کاملا در مواد پخش شود و به خورد آن‌ها برود و سپس مقداری روغن را هم روی مواد بریزید.

مرحله چهارم

بعد همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه دار شوند و عطر و طعم همه ادویه‌ها کاملا به خورد مرغ‌ها برود و بعد از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله پنجم

سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد مرغ‌ها را در آن سرخ کنید تا همه قسمت‌های آن طلایی رنگ شود و سپس سیرها را که از قبل ریز خرد کرده‌اید در قابلمه بریزید و تفت دهید تا عطر سیر پخش شود.

مرحله ششم

بعد جعفری‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند را ریز خرد کنید و در تابه بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب تفت دهید تا سرخ شوند و رنگ آن‌ها تیره‌تر شود و سپس همه مواد میانی جعفری پلو را با هم مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله هفتم

حالا در یک قابلمه مقداری آب جوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و بعد برنج‌ها را که از شب قبل در آب خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید و کمی نمک و مقداری روغن هم اضافه کنید و به مدت ۶ تا ۷ دقیقه اجازه دهید تا با هم بجوشند.

مرحله هشتم

سپس برنج‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و بعد در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و کف و دیواره‌های قابلمه را خوب چرب کنید و سپس برای ته دیگ یک لایه نان یا برش‌های سیب زمینی را کف قابلمه قرار دهید.

مرحله نهم

بعد یک لایه برنج روی ته دیگ‌ بریزید و سطح آن را صاف کنید و سپس یک لایه از مواد میانی را روی برنج بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح برنج‌ها را بپوشاند و بعد دوباره یک لایه برنج و مواد میانی را بریزید، همینطور ادامه دهید تا برنج تمام شود.

مرحله دهم

توجه کنید که لایه آخر برنج باشد، وقتی همه مواد تمام شد مقداری روغن کرمانشاهی را روی برنج‌ها بریزید و پخش کنید و سپس درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج‌ها دم بکشند و مرغ‌ها هم خوب پخته و آماده شوند.

مرحله یازدهم

بعد تقریبا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برنج دم می‌کشد و مرغ‌ها هم خوب پخته می‌شوند، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب برگردانید تا به شکل قالبی از ظرف خارج شود و بعد با چند برگ جعفری و نعناع روی آن را تزئین کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.