طرز تهیه قلیه تن ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی تصویری طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی بدون تمر هندی قلیه ماهی با تن ماهی نی نی سایت طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و سبزی خشک

قلیه تن ماهی یکی از غذاهای جنوبی خوشمزه و بی نظیر است که روش طبخ و آماده سازی آن خیلی ساده و سریع است، این غذای لذیذ در کل ایران و با روش‌های مختلف درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قلیه تن ماهی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
کنسرو تن ماهییک عدد
گیشنیز۳۵۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
پیازیک عدد
تمبر هندینصف بسته
روغنبه مقدار لازم
آردیک قاشق چایخوری
سیر۳ حبه
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمزبه مقدار لازم
زردچوبه، پودر کاریبه مقدار لازم

طرز تهیه قلیه تن ماهی

مرحله اول

برای تهیه قلیه تن ماهی مجلسی ابتدا پیاز‌ را نگینی ریز خرد کنید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، بعد پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

حالا زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها خوشرنگ شوند بعد نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر کاری هم بریزید و کمی تفت دهید تا عطر و بوی ادویه‌ها پخش شود.

مرحله سوم

بعد سیرها را که نگینی خرد کرده‌اید اضافه کنید و تفت دهید، حالا سبزی‌ها را که از قبل شسته‌اید و کنار گذاشته‌اید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، ریز خرد و ساطوری کنید.

نکته: سبزی مناسب قلیه ماهی شنبلیله و گیشنیز است ولی اگر کمی نعناع هم اضافه کنید خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله چهارم

سپس سبزی‌های خرد شده را هم به مواد اضافه کنید و خوب تفت دهید، هرچه سبزی‌ها بیشتر سرخ شوند رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود و عطر و طعم بهتری دارند.

نکته: هرچه سبزی را بیشتر سرخ کنید رنگ قلیه ماهی تیره‌تر می‌شود.

مرحله پنجم

در این مرحله نصف بسته تمبر هندی را در یک ظرف بریزید و روی آن کمی آب گرم بگیرید و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود بعد چند دقیقه بگذارید بماند.

مرحله ششم

حالا تمبر هندی را از صافی رد کنید تا محلول کاملا صاف و یکدست شود، بعد یک قاشق آرد به تمبر هندی اضافه و خوب مخلوط کنید تا مخلوط کمی غلیظ شود.

مرحله هفتم

بعد تمبر هندی را به مواد تابه اضافه کنید، دو لیوان آب هم بریزید، درب ظرف را ببندید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کامل پخته شوند.

مرحله هشتم

در این مدت تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در یک ظرف آب جوش روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، بعد تن ماهی را از ظرف خارج کنید و روغن اضافی آن را بگیرید.

مرحله نهم

حالا تن ماهی را به مواد اضافه کنید و تکه‌های بزرگ را کوچک کنید و هم بزنید و دوباره به مدت یک ربع اجازه دهید تا کامل پخته شوند و طعم مواد کامل به خورد تن ماهی رود. در آخر قلیه تن ماهی را در ظرف مناسب بکشید و همراه با پلو سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 21 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.