طرز تهیه قلیه ترش

طرز تهیه قلیه ترش , دستور پخت قلیه ترش شمالی

قلیه ترش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محلی کشورمان است که اصالت آن به استان لرستان تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قلیه ترش در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
رب انار۲ قاشق غذاخوری
تمر هندی۱۰۰ گرم
زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه مقدار کافی
ادویه کاری و پودر دارچینبه مقدار کافی

طرز تهیه قلیه ترش

مرحله اول

برای تهیه قلیه ترش خوشمزه در ابتدای کار پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را می افزاییم.

مرحله دوم

حالا پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، ادویه کاری و پودر دارچین به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین رفته و کاملا سرخ شوند.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت را به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم و به قابلمه اضافه کرده، سپس تفت می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شده و تغییر رنگ بدهد. حالا رب گوجه فرنگی را به قابلمه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله چهارم

زمانی که رب گوجه فرنگی سرخ شد، به اندازه کافی آب اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۲ ساعت بپزد. پس از گذشت این زمان تمیر هندی را با مقداری آب مخلوط کرده و از صافی رد می کنیم.

مرحله پنجم

حالا عصاره تمر هندی را به همراه رب انار به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه پوست ۱ عدد سیب زمینی را جدا کرده و می شوییم، سپس به صورت مکعبی متوسط خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله اجازه می دهیم خورش بجوشد تا جا افتاده و کاملا غلیظ شود. حالا پوست سیب زمینی های باقی مانده را گرفته و پس از شستشو به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس سیب زمینی ها را به تابه افزوده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ و طلایی شوند. در ادامه سیب زمینی ها را از تابه خارج می کنیم.

مرحله هشتم

زمانی که خورش کاملا غلیظ و جا افتاد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و خورش قلیه ترش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس سیب زمینی های سرخ شده را روی خورش ریخته و به همراه کته سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 24 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.