طرز تهیه شامی پوک

طرز تهیه شامی پوک با سیب زمینی طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده طرز تهیه شامی پوک با آرد نخودچی شامی پوک شمالی

شامی پوک یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شمال کشورمان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی پوک در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
لپه۱ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
پیاز۱ عدد بزرگ
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، نمک و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی پوک

مرحله اول

برای تهیه شامی پوک شمالی در ابتدای کار پیاز را به صورت ۴ قارچ برش می دهیم و به همراه گوشت درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۱ لیوان آب به همراه مقداری زردچوبه و نمک اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

در همین حین لپه و سیب زمینی را به صورت جداگانه درون دو قابلمه کوچک می ریزیم و ۱ تا ۲ لیوان آب به هر کدام اضافه می کنیم، سپس قابلمه ها را روی حرارت قرار می دهیم تا لپه و سیب زمینی بپزند.

مرحله سوم

پس از اینکه گوشت پخت، اجازه می دهیم آب باقیمانده درون قابلمه به طور کامل جذب گوشت شود. در ادامه گوشت را زا قابلمه خارج کرده و به صورت ریش ریش خرد می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله سیب زمینی ها را پس از پخت، پوست می گیریم و به همراه لپه و مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، زعفران دم کرده و زردچوبه درون میکسر می ریزیم و مواد را به خوبی میکس می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله پنجم

حالا مواد میکس شده را به کاسه حاوی گوشت اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم. پس از اینکه مواد کاملا خنک شدند، تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده و به خوبی ترکیب می کنیم تا بافت مواد کاملا یکدست شود.

مرحله ششم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بر می داریم و آنرا به صورت گرد شکل می دهیم، سپس با انگشت وسط آن یک سوارخ ایجاد می کنیم. در ادامه شامی ها را درون روغن داغ می اندازیم و سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه یک سمت شامی ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در نهایت روغن اضافی شامی ها را با دستمال حوله ای می گیریم، سپس درون ظرف سرو می چینیم و با نان و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 6 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.