طرز تهیه لپه پلو

طرز تهیه لپه پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه لپه پلو بدون گوشت طرز تهیه لپه پلو با گوشت طرز تهیه لپه پلو با مرغ طرز تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی طرز تهیه انواع غذا با لپه لپه پلو نی نی سایت دمی لپه پلو

لپه پلو از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک قیمه پلوی ساده تر و فوری تر شناخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لپه پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
لپه۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای۱ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
آب½ لیوان
زعفران، نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه لپه پلو

مرحله اول

برای تهیه لپه پلوی مجلسی در ابتدای کار لپه را به همراه ۲ لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم لپه ها به مدت ۳۰ دقیقه بپزند تا کمی نرم شده و اصطلاحا نیمپز شوند.

مرحله دوم

در همین حین برنج را درون یک کاسه آب می ریزیم و برای اینکه دانه های برنج خرد نشوند کمی نمک اضافه کرده و به آرامی مخلوط می کنیم، سپس برنج را نسبت به تازگی آن از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت کنار می گذاریم تا خیس بخورد.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و دو تا سه دقیقه تفت می دهیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه پیاز سبک شد، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و یک دقیقه دیگر تفت می دهیم. در ادامه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه لپه نیمپز شد، آنرا آبکشی می کنیم و به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. در ادامه فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را به صورت ریز خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا آب گوجه فرنگی کشیده شود.

مرحله ششم

در این مرحله آبلیمو را اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا گوشت تقریبا بپزد و آب درون تابه به طور کامل کشیده شود. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را به همراه ۱ قاشق نمک به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این زمان برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله برنج را به دو قسمت تقسیم می کنیم، سپس به یک قسمت مقداری زعفران دم کرده اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم. در ادامه قابلمه مورد نظرمان را با کمی روغن چرب می کنیم و برنج زعفرانی را درون آن می ریزیم.

مرحله نهم

حالا با پشت قاشق برنج زعفرانی را کاملا فشرده می کنیم، سپس مخلوط مواد گوشتی را روی برنج زعفرانی می ریزیم و صاف می کنیم. در ادامه برنج ساده را روی مواد گوشتی می ریزیم و با پشت قاشق فشرده می کنیم.

مرحله دهم

در صورت تمایل مقداری کره روی برنج می ریزیم، سپس درب قابلمه را گذاشته و آنرا روی حرارت قرار می دهیم. ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار جمع شود، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم لپه پلو به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 آذر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.