طرز تهیه قیمه لا پلو

طرز تهیه قیمه لا پلو با مرغ طرز تهیه قیمه لا پلو دونفره طرز تهیه قیمه لا پلو با گوشت قیمه پلو با سیب زمینی طرز تهیه قیمه پلو عربی قیمه لا پلو نی نی سایت طرز تهیه قیمه لا پلو خانم گلاور قیمه پلو رزا منتظمی

قیمه لا پلو همان خورش قیمه محبوب و پلو است که به صورت مخلوط مانند قاطی پلو درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قیمه لا پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
گوشت۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
لپه½ لیوان
کره۳۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی۱ قاشق غذاخوری
گلاب۳ قاشق غذاخوری
پودر عصاره گوشت۱ عدد
 چوب دارچین۲ عدد
نمک و فلفل سیاه،به مقدار کافی
پودر دارچین، پودر هل و پودر گل محمدیبه مقدار کافی
ادویه پلویی و ادویه کاریبه مقدار کافی

طرز تهیه قیمه لا پلو

مرحله اول

برای تهیه قیمه لا پلو خوشمزه ابتدا گوشت را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه لپه را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و می شوییم تا گرد غبار آن شسته شود.

مرحله دوم

حالا لپه را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم لپه درون آب جوش بماند تا نیم پز شود. حالا با قاشق کف روی لپه را می گیریم.

مرحله سوم

در این مرحله زمانی که لپه نیم پز شد آن را درون آبکش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

مرحله چهارم

حالا درون یک تابه مناسب مقداری روغن مایع می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه زردچوبه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه لپه نیم پز را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب شود.

مرحله ششم

حالا نمک، فلفل سیاه، ادویه پلویی، ادویه کاری و عصاره گوشت را به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله هفتم

در این مرحله زمانی که رب گوجه فرنگی رنگ باز کرد، پودر لیمو عمانی را به همراه چوب دارچین و زعفران دم کرده غلیظ به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس مقداری آب جوش درون تابه می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا درب تابه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم قیمه روغن بندازد و آب آن کاملا تبخیر شود. در ادامه زمانی که آب اضافی قیمه کشیده شد چوب دارچین را از قیمه خارج می کنیم، سپس کره را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله گلاب را به همراه پودر هل و پودر گل محمدی درون قیمه می ریزیم و مخلوط می کنیم، سپس پس از گذشت ۵ دقیقه از روی حرارت بر می داریم. در ادامه برنج را آماده می کنیم. ابتدا برنج را درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دهم

حالا مقداری آب را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون کاسه می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه برنج درون آب بماند و خیس بخورد. در این حین یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه پس از گذشت ۲۰ دقیقه برنج را درون آبکش می کنیم، سپس آبکشی می کنیم و درون قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند.

مرحله دوازدهم

حالا پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه زمانی که پخت اولیه برنج انجام شد و اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت آن را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله مقداری نمک، زردچوبه و مقداری کنجد درون قابلمه می ریزیم، سپس مقداری نان یا سیب زمینی حلقه شده را کف قابلمه به عنوان ته دیگ قرار می دهیم و مقداری از برنج آبکش شده را درون قابلمه می ریزیم.

مرحله چهاردهم

حالا مقداری از قیمه به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس پودر هل، پودر دارچین و پودر گل محمدی روی قیمه می ریزیم و مخلوط می کنیم، سپس مجددا روی قیمه برنج می ریزیم و به همین ترتیب مراحل را تکرار می کنیم تا مواد تمام شود.

مرحله پانزدهم

در این مرحله لایه آخر را برنج می ریزیم، سپس روی برنج مقداری زعفران دم کرده به همراه پودر دارچین می ریزیم و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله شانزدهم

در نهایت قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در آخر پس از گذشت این زمان برنج را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه سالاد شیرازی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.