طرز تهیه آش بلغور

طرز تهیه آش بلغور تبریز طرز تهیه آش بلغور گندم بدون سبزی طرز تهیه آش بلغور بدون گوشت طرز تهیه آش بلغور و عدس طرز تهیه آش بلغور گندم نیشابور طرز تهیه آش بلغور با رب گوجه

آش بلغور یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی کشورمان است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش بلغور در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بلغور گندم۱٫۵ پیمانه
لوبیا قرمز½ پیمانه
نخود½ پیمانه
عدس½ پیمانه
گوجه فرنگی۶ عدد
بادمجان۲ عدد
سبزی آش۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
عصاره قلم یا آبگوشتبه مقدار کافی
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن مایع، فلفل قرمز و پودر گوجهبه مقدار کافی

طرز تهیه آش بلغور

مرحله اول

برای تهیه آش بلغور خوشمزه در ابتدای کار لوبیا قرمز و نخود را به همراه بلغور شسته و درون دو کاسه جداگانه می ریزیم، سپس به مقداری که روی حبوبات و بلغور را کاملا بپوشاند به کاسه آب اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا عدس را درون یک کاسه جداگانه حاوی آب می ریزیم سپس اجازه می دهیم تمام مواد به مدت ۱۲ ساعت درون آب بمانند تا خیس بخورند. پس از گذشت این زمان لوبیا، نخود و بلغور را آبکشی کرده و درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم.

مرحله سوم

در ادامه قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه می دهیم حبوبات و بلغور به مدت ۳ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و نرم شوند. حالا بادمجان ها را شسته و پوست شان را جدا می کنیم، سپس به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم، سپس بادمجان را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سرخ شود. در ادامه پیاز را به صورت ریز رنده کرده و بادمجان های سرخ شده را از تابه خارج می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده سپس کمی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه‌ای شود. زمانی که پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر گوجه به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی آنها گرفته شود.

مرحله ششم

حالا گوجه فرنگی ها را شسته پوست شان را جدا می کنیم، سپس با دندانه‌های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه پوره گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه  تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و آب اضافی اش کشیده شود.

مرحله هفتم

در این مرحله سبزی آش (تره، گشنیز و جعفری) را شسته، سپس به صورت ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و بدون اضافه کردن روغن سبزی آش را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله هشتم

زمانی که آب اضافی سبزی آش کشیده شد، مقداری روغن به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سبزی کاملا سرخ شود. پس از گذشت ۳ ساعت زمانی که حبوبات و بلغور کاملا پخته شدند، عدس و بادمجان را به قابلمه می افزاییم.

مرحله نهم

حالا مخلوط پوره گوجه فرنگی را به همراه عصاره قلم و سبزی سرخ شده به قابلمه اضافه کرده و هم می زنیم، سپس اجازه می دهیم آش به مدت ۱ ساعت بپزد تا کاملا جا بیفتد. ۱۵ دقیقه آخر پخت نمک آش را اندازه می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 7 شهریور 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.