طرز تهیه شامی با سس انار

طرز تهیه شامی با سس انار , دستور پخت شامی با سس انار

شامی با سس انار یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محلی کشورمان است که اصالت آن به شمال ایران تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی با سس انار در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
سبزیجات معطر خشک¼ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
رب انار½ قاشق غذاخوری
رب آلوچه½ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و پاپریکابه مقدار کافی

طرز تهیه شامی با سس انار

مرحله اول

برای تهیه شامی با سس انار خوشمزه در ابتدای کار ۱ عدد سیب زمینی را شسته و درون یک قابلمه حاوی آب قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه می دهیم سیب زمینی کاملا پخته شود.

مرحله دوم

حالا پوست سیب زمینی باقی مانده را جدا کرده و پس از شستشو به صورت ریز رنده می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه ۱ عدد پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و از صافی رد می کنیم.

مرحله سوم

زمانی که آب اضافی پیاز به طور کامل گرفته شد، آن را به همراه گوشت چرخ کرده به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم. پس از اینکه سیب زمینی کاملا پخت، آنرا از قابلمه خارج کرده و پوستش را جدا می کنیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم سیب زمینی پخته شده کاملا خنک شود، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و به کاسه می افزاییم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم.

مرحله پنجم

در صورتی که مایه شامی شل بود، ۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی به آن بیفزایید. حالا روی کاسه را با درپوش پوشانده و اجازه می دهیم مایه شامی به مدت ۱ ساعت درون یخچال استراحت کند تا مزه ها ترکیب شوند.

مرحله ششم

پس از اتمام زمان استراحت مایه شامی، آنرا از یخچال خارج کرده، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم می گذاریم، سپس مقداری روغن مایع درون تابه ریخته و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

مرحله هفتم

حالا از مواد گوشتی به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و در دست به صورت گرد فرم می دهیم، سپس درون تابه می چینیم. در ادامه شامی ها را کاملا سرخ کرده و به سراغ درست کردن سس انار می رویم.

مرحله هشتم

در این مرحله پیاز باقی مانده را به صورت ریز رنده کرده و درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم. حالا پیاز را تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله نهم

در این مرحله سیر را به صورت ریز خرد کرده و به تابه می افزاییم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار و رب آلوچه درون تابه ریخته و تفت می دهیم.

مرحله دهم

زمانی که رب ها سرخ شدند، سبزیجات معطر (ترخون، مرزه و ریحان) را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. پس از گذشت ۱ دقیقه مقداری نمک، فلفل سیاه و ۱ پیمانه آب جوش به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم بجوشد.

مرحله یازدهم

زمانی که سس جوش آمد شامی ها را درون آن چیده، سپس اجازه می دهیم شامی به مدت ۱۵ دقیقه درون سس بجوشد تا سس غلیظ شود. پس از گذشت این زمان شامی را به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 12 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.