طرز تهیه قاتق ماهی

طرز تهیه قاتق ماهی , دستور پخت قاتق ماهی

قاتق ماهی یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه جنوب کشورمان است که شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قاتق ماهی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی شیر۴ تکه
پیاز۲ عدد
سبزی ماهی۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پوره گوجه فرنگی۶ عدد
عصاره تمر هندی۱ و نیم لیوان
فلفل سبز تند (اختیاری)به مقدار کافی
سیر۸ حبه
آرد سفیدبه مقدار کافی
ادویه ماهیبه مقدار کافی
زردچوبه، فلفل سیاه و پودر گشنیزبه مقدار کافی
پودر زیره، پودر دارچین و پودر زنجبیلبه مقدار کافی
فلفل قرمز، نمک و روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه قاتق ماهی

مرحله اول

برای تهیه قاتق ماهی به روش جنوبی ابتدای کار گوجه فرنگی ها را می شوییم، سپس پوست آن ها را جدا می کنیم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم تا گوجه فرنگی ها پوره شوند. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه روی ماهی ها می پاشیم.

مرحله دوم

در این مرحله ماهی ها را ماساژ می دهیم تا مزه دار شوند، سپس پوست پیاز و سیر را جدا می کنیم و می شوییم و پس از آن با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا مقداری روغن مایع درون قابلمه اضافه می کنیم، سپس پیاز را به همراه سیر، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز و سیر سرخ شوند. در ادامه سبزی ماهی را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله چهارم

در این مرحله سبزی ماهی را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه سبزی خرد شده را به سیر و پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سبزی کاملا سرخ شود.

مرحله پنجم

حالا زمانی که رنگ سبزی تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ آن باز شود. در ادامه زیره، پودر دارچین و پودر زنجبیل را به سبزی اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله فلفل قرمز را به همراه نمک و تخم گشنیز به سبزی اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. در ادامه پوره گوجه فرنگی را به همراه فلفل سبز تند به سبزی اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم

حالا تمر هندی را درون مقداری آب جوش حل می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم و پس از آن تفت می دهیم تا پوره گوجه فرنگی کاملا سرخ شود. در ادامه ۳ تا ۴ لیوان آب به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه جوش بخورد.

مرحله هشتم

در این مرحله آرد را با ادویه ماهی مخلوط می کنیم، سپس تکه های ماهی را درون آن قرار می دهیم تا مخلوط آرد سطح ماهی را کاملا پوشش بدهد. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم روغن مایع به خوبی گرم شود، سپس ماهی ها را درون تابه قرار می دهیم و کاملا سرخ می کنیم. در ادامه پس از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی های سرخ شده را درون خورش قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه درون خورش بپزند.

مرحله دهم

در نهایت پس از گذشت ۲۰ دقیقه تکه های ماهی را از خورش خارج می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در آخر خورش را روی ماهی ها می ریزیم و به همراه پلو زعفرانی و سیر ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 30 اردیبهشت 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.