طرز تهیه ماهی شکم پر

طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی ماهی شکم پر با رب انار ماهی شکم پر مجلسی ماهی شکم پر با تمر هندی ماهی شکم پر در فر

ماهی شکم پر یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ماهی شکم پر در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی۱ عدد
مغز گردو۱ پیمانه
سبزی معطر۶ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
زرشک۵ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش تازه۱ عدد
رب انار۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه ماهی شکم پر

مرحله اول

برای تهیه ماهی شکم پر خوشمزه در ابتدای کار درون شکم ماهی را به زعفران دم کرده آغشته می کنیم، سپس روی سطح بدن ماهی را ۳ تا ۴ شکاف ایجاد می کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر سیر درون ماهی و روی آن می ریزیم.

مرحله دوم

حالا ماهی را ماساژ می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشت ماهی بروند. در ادامه آب لیمو ترش تازه را درون ماهی و روی آن می ریزیم، سپس مجددا ماساژ می دهیم تا ماهی مزه دار شود. در ادامه پوست ۲ عدد سیر و ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله سیر و پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس مقداری روی ماهی و مقداری درون شکم ماهی می ریزیم. در ادامه روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم ماهی به مدت ۴ ساعت درون یخچال استراحت کند تا مزه دار شود.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت این زمان مواد درون شکم ماهی را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدا پوست پیاز باقیمانده را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی معطر (گشنیز و جعفری) را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی شان خارج شود. در ادامه سبزی معطر را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم.

مرحله ششم

حالا مغز گردو را درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا کاملا پودر و آسیاب شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز و زردچوبه را درون تابه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس سیر را اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه زرشک را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس گردو را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی گردو گرفته شود. در ادامه سبزی خرد شده را به مخلوط گردو اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا عطر سبزی آزاد شود و تغییر رنگ بدهد. در ادامه رب انار را به مواد میانی اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مجددا مخلوط گردو را تفت می دهیم تا مواد به خورد هم بروند، سپس حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. در ادامه ماهی را از یخچال خارج می کنیم، سپس فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه درون بدن ماهی را تخلیه می کنیم، سپس از مواد میانی درون آن می ریزیم و شکم ماهی را خلال دندان فیکس می کنیم تا مواد از شکم ماهی خارج نشود. در ادامه سینی فر را با ورق فویل می پوشانیم.

مرحله یازدهم

حالا ماهی را درون سینی قرار می دهیم، سپس سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم ماهی به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت درون فر بماند تا کاملا مغز پخت شود. در ادامه پس از گذشت این زمان گریل را روشن می کنیم.

مرحله دوازدهم

در نهایت اجازه می دهیم ماهی شکم پر به مدت ۴ تا ۵ دقیقه گریل شود تا روی آن طلایی و خوشرنگ شود. در آخرماهی شکم پر را از فر خارج می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به همراه جعفری و لیمو ترش تزئین می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.