طرز تهیه ته چین ماهی

طرز تهیه ته چین ماهی جنوبی طرز تهیه ته چین ماهی خوزستانی طرز تهیه ته چین ماهی بندری طرز تهیه ته چین ساده طرز تهیه ته چین ماهی بوشهری طرز تهیه ته چین مرغ طرز تهیه ته چین ماهی هوور طرز تهیه ی تنداز ماهی

ته چین ماهی یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه جنوب کشورمان است که با انواع ماهی ها درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین ماهی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی قزل آلا۱ عدد
سیر۱ حبه
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
رز ماری۳ تا ۴ برگ
تخم گشنیز½ قاشق چایخوری
فلفل نیم کوب شده½ قاشق چایخوری
نمک و پودر زنجبیل½ قاشق چایخوری
سبزی پلویی۴۰۰ گرم
برنج۳ تا ۴ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
مواد لازم سس
رب انار۲ قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار کافی
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ته چین ماهی

مرحله اول

برای تهیه ته چین ماهی مجلسی ابتدای کار پوست سیر را جدا می کنیم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم. در ادامه ماهی را درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم، سپس سیر را درون ظرف و روی ماهی قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا آب لیمو ترش تازه را به همراه روغن زیتون، پودر زنجبیل، فلفل سیاه، تخم گشنیز، زرماری و نمک روی ماهی می ریزیم، سپس ماهی را ماساژ می دهیم تا مزه ها به خورد ماهی برود. در ادامه روی ظرف را با سلفون می پوشانیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می دهیم ماهی به مدت ۱ ساعت درون یخجال بماند تا مزه ها با هم ترکیب شده و ماهی مزه دار شود. در ادامه سبزی پلویی (جعفری، شوید و گشنیز) را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا سبزی پلویی را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد.

مرحله پنجم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن کاملا گرم شود. در ادامه ماهی را از سمتی که پوست ندارد درون تابه قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا یک طرف ماهی را کاملا سرخ می کنیم. در ادامه برنج را می شوییم، سپس به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله هفتم

در این مرحله ۲ دقیقه آخر پخت، سبزی پلویی را به برنج اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه زمانی که اطراف برنج کاملا نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله هشتم

حالا برنج را به ۲ قسمت یکسان تقسیم می کنیم و مقداری زعفران دم کرده به یک قسمت از آن اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا برنج زعفرانی شود. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مقداری روغن مایع و زعفران دم کرده درون قابلمه می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم. در ادامه ماهی را از سمتی که سرخ نشده درون قابلمه قرار می دهیم، سپس برنج زعفرانی را روی ماهی می ریزیم.

مرحله دهم

حالا برنج زعفرانی را با کمک قاشق پخش می کنیم، سپس فشرده می کنیم تا برنج منسجم شود. در ادامه باقی مانده برنج ساده را روی برنج زعفرانی می ریزیم، سپس صاف می کنیم و فشار می دهیم تا لایه ها بهم چسبیده و منسجم شود.

مرحله یازدهم

در این مرحله روی حرارت زیاد شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و پس از گذشت ۱۰ دقیقه حرارت را ملایم می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا اجازه می دهیم ته چین به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. در ادامه رب انار را به همراه آب لیمو ترش تازه و نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم تا ترکیب شده و سس آماده شود.

مرحله سیزدهم

در نهایت پس از گذشت ۳۰ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم، سپس ته چین ماهی را درون ظرف مورد نظرمان بر می گردانیم و برس را به سس آغشته می کنیم، سپس  روی ماهی می مالیم و به همراه سیر ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 22 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.