طرز تهیه حلوا ساده

طرز تهیه حلوا برای 4 نفر طرز تهیه حلوا با آرد سفید طرز تهیه حلوا ساده طرز تهیه حلوا با آرد گندم فیلم طرز تهیه حلوا ساده طرز تهیه حلوا برای مراسم ختم طرز تهیه حلوا بدون زعفران

حلوا یکی از انواع دسرهای قدیمی ایرانی است که امروزه به عنوان یک شیرینی مناسبتی برای مراسم ها یا مناسبت های خاص درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلوا ساده در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۱۲۵ گرم (۱ لیوان)
آب۱۲۵ سی سی (۱ لیوان)
شکر۱۲۵ سی سی (۱ لیوان)
گلاب۳۵ سی سی (¼ لیوان)
عرق هل۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری غلیظ
کره۱۲۵ گرم
روغن سرخ کردنی¼ لیوان

طرز تهیه حلوا ساده

مرحله اول

برای تهیه حلوای ساده و خوشمزه ابتدا آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه آب را به آرامی با یک قاشق چوبی هم می زنیم تا شکر به طور کامل حل شود.

مرحله دوم

پس از اینکه شکر به طور کامل حل شد، عرق هل را به همراه گلاب اضافه می کنیم. اضافه کردن زعفران دم کرده اختیاری است، اما توصیه می کنیم اگر رنگ حلوا برایتان مهم است حتما به مقدار ذکر شده در بالا زعفران دم کرده نیز به شربت اضافه کنید.

مرحله سوم

در این مرحله پس از اینکه شربت به نقطه جوش رسید، حرارت زیر آنرا خاموش می کنیم. در ادامه آرد را داخل یک تابه مناسب الک می کنیم. در ادامه کره و روغن را درون یک ظرف می ریزیم و روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا کره ذوب شود.

مرحله چهارم

حالا تابه حاوی آرد روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه آرد را تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و خامی اش به طور کامل گرفته شود. حالا آرد را مجددا یک بار دیگر الک می کنیم و به تابه باز می گردانیم.

مرحله پنجم

پس از آماده شدن آرد، ترکیب روغن و کره را به تابه اضافه می کنیم، سپس مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، شربت را کم کم به تابه اضافه می کنیم و به صورت مرتب هم می زنیم.

مرحله ششم

در این مرحله باید حلوا را به اندازه ای هم بزنیم که منسجم شود و حالت آبکی نداشته باشد. هر زمانی بتوانیم حلوا را به صورت گهواره ای درون تابه تکان دهیم که به طور کامل از دیواره های تابه جدا شود، حلوای ما آماده است.

مرحله هفتم

حالا حلوا را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و روی آن را به سلیقه خود تزیین می کنیم. در صورتی که بخواهیم حلوای مجلسی تری داشته باشیم، می توانیم حلوا را در قیف با ماسوره گل بریزیم و به صورت گل های زیبا در بشقاب سرو قیف بزنیم.

نکات طرز تهیه حلوا

رفع سفت شدن حلوا

اگر پس از اینکه پخت حلوا تمام شد، متوجه شدید که بافت حلوایتان سفت شده است، مجددا آنرا درون تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید، سپس مقداری کره یا روغن مایع اضافه کنید و کمی هم بزنید تا بافت حلوا نرم تر و لطیف تر شود.

خوشرنگ شدن حلوا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث خوشرنگ شدن حلوا می شود این است که در تمام مدت پخت، حرارت زیر تابه ملایم باشد. اگر حرارت زیر تابه زیاد باشد، علاوه بر تیره شدن رنگ حلوا، روی طعم آن نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 8 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.