طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی دستور پخت شامی لوبیا چشم بلبلی

شامی لوبیا چشم بلبلی یکی از انواع شامی‌های خوشمزه و متفاوت است که به جای گوشت از لوبیا برای درست کردن این غذای لذیذ استفاده می‌شود، شامی لوبیا بسیار مقوی و خوش طعم است و به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود، برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا چشم بلبلی۲ پیمانه
سیب زمینی متوسط۲ عدد
پیاز کوچک۲ عدد
آرد نخود چی۴ قاشق غذا خوری
جعفری خرد شده۴ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
زیره و تخم گشنیزبه مقدار لازم
تخم مرغ۱ عدد

دستور پخت شامی لوبیا چشم بلبلی

مرحله اول

ابتدا لوبیاها را از چند ساعت قبل در ظرفی بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و اجازه دهید خوب خیس بخورد تا نفخ آن‌ها گرفته شود و در زمان پخت هم سریعتر بپزند، بعد از آن لوبیاها را داخل یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

سپس کمی نمک هم روی آن بریزید و اجازه دهید تا لوبیاها به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت متوسط خوب بپزند، بعد از این که لوبیاها پختند، آب اضافه آن‌ها را جدا کنید و کنار بگذارید و لوبیاها را با گوشتکوب برقی یا دستی کاملا له کنید.

مرحله سوم

بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید و با فشار دست آب آن را بگیرد و سیب زمینی‌ها را در یک ظرف بریزید، سپس پیازها را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید و وقتی آب آن را گرفتید کنار بگذارید.

مرحله چهارم

سپس لوبیاها را که کاملا له شده به شکل خمیر درآمده در ظرفی بریزید و سیب زمینی و پیازها را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بعد مقداری آرد نخودچی هم روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله پنجم

بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را روی مایه شامی بریزید و هم بزنید تا رنگ زردچوبه در مخلوط باز شود و سپس به دلخواه و سلیقه خودتان مقداری زیره و تخم گشنیز را هم اضافه کنید و هم بزنید تا عطر آن‌ها کاملا در مخلوط مواد پخش شود.

مرحله ششم

سپس مقداری جعفری تازه را پاک کنید و تمیز بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود و بعد با چاقوی تیز، ریز خرد و ساطوری کنید و به مخلوط مواد شامی اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و عطر جعفری‌ها در مواد پخش شود.

مرحله هفتم

بعد از آن تخم مرغ‌ها را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید و خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس روی ظرف مواد شامی را با پلاستیک بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا مایه شامی به مدت نیم ساعت استراحت کند.

مرحله هشتم

سپس داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد مقداری از مواد مایه شامی به اندازه یک نارنگی کوچک را بردارید و با دست فرم دهید و باز کنید و وسط آن را یک سوراخ بزنید که کاملا مغز پخت شود.

مرحله نهم

بعد شامی را داخل روغن داغ سرخ کنید، وقتی که یک طرف آن طلایی رنگ شد آن را برگردانید و طرف دیگر را هم سرخ کنید و سپس شامی‌ها را از روی حرارت بردارید و روی توری و یا یک پارچه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود‌.

مرحله دهم

سپس شامی لوبیا چشم بلبلی را در ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعناع و گشنیز و ریحان تازه تزئین کنید و بعد مقداری گوجه فرنگی و خیار شور را به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در ظرف‌های مناسب قرار دهید و یا کنار شامی‌‌ها بچینید.

مرحله یازدهم

بعد از آن شامی لوبیا چشم بلبلی را همراه با پلو زعفرانی یا نان تازه، ترشی، برش‌های گوجه فرنگی، برش‌های خیار شور و سبزی خوردن تازه و انواع دورچین به عنوان یک غذای خوش طعم و مقوی و یا حتی یک میان وعده مناسب و لذیذ سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 6 خرداد 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.