طرز تهیه بز قرمه

طرز تهیه بزقرمه شیرازی طرز تهیه بزقرمه مجلسی طرز تهیه بزقرمه ترکی فیلم طرز تهیه بزقرمه کرمانی طرز تهیه بزقرمه با گوشت بزقرمه قشقایی طرز تهیه بزقرمه رفسنجانی طرز تهیه بزقرمه سیرجان

بز قرمه یکی از غذاهای محلی و اصیل کرمان است که با طعم خوشمزه و لذیذی که دارد، بسیار پر طرفدار است و به راحتی می‌توانید این غذای ساده را درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بز قرمه در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت سردست گوسفندی۳۰۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
کشک۱ لیوان
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
نعناع۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کردهنصف استکان
پیاز داغ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه بز قرمه

مرحله اول

برای تهیه بز قرمه سنتی ابتدا نخود‌ها را از شب قبل بشورید و در آب قرار دهید تا خوب خیس بخورند و موجب نفخ نشوند و موقع طبخ سریع‌تر بپزند، بهتر است در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید.

مرحله دوم

دو عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در یک ظرف مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید وقتی روغن داغ شد پیازها را در ظرف بریزید و تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله سوم

بعد گوشت گوسفند را به پیازها اضافه کنید و هر دو طرف گوشت را تفت دهید، برای این‌که گوشت خوب و سریع پخته شود می‌توانید آن را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید و در ظرف بریزید.

مرحله چهارم

حالا کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت و پیاز‌ها خوشرنگ و طلایی شوند بعد فلفل سیاه را هم بریزید و همه مواد را با هم کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله پنجم

دو حبه سیر را پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر و بوی سیر پخش شود، حبه سیر را درسته هم می‌توانید در تابه بیاندازید ولی اگر خرد کنید عطر بیشتری دارد.

مرحله ششم

سپس نخودها را که خوب خیس خورده‌اند درون آبکش بریزید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود بعد به مخلوط مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید، تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم

به مقدار کافی آب روی مواد بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت و نخودها خوب پخته شوند، بعد از دو ساعت نمک را هم به مقدار دلخواه اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: چون این غذا با کشک مصرف می‌شود به مقدار کم از نمک استفاده کنید.

مرحله هشتم

دوباره ۲ ساعت دیگر بگذارید تا روی حرارت متوسط کامل پخته شوند، بعد از ۴ ساعت، ظرف را از روی حرارت بردارید و استخوان‌های گوشت‌ را از آن جدا کنید.

مرحله نهم

حالا با گوشتکوب برقی همه مواد را با هم بکوبید و مخلوط کنید، با گوشتکوب معمولی هم می‌توانید این‌کار را انجام دهید، وقتی همه مواد خوب با هم مخلوط شدند کشک را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دهم

بعد کمی زعفران را در آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد و به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ و عطر زعفران کاملا به خورد مواد رود و کمی غلظت پیدا کند.

مرحله یازدهم

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود بعد ۲ حبه سیر را رنده کنید و داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید سپس نعناع را هم به سیر اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله دوازدهم

یک پیاز را خلالی برش دهید، در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید وقتی گرم شد پیازها را اضافه کنید و تا سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله سیزدهم

حالا بز قرمه آماده را در یک ظرف مناسب بکشید و آن را با پیاز داغ و نعناع داغ و سیر داغ تزئین کنید، با سلیقه خودتان از خرده‌های گردو و چند برگ نعناع و شوید هم می‌توانید استفاده کنید. در آخر بز قرمه را همراه با نان داغ و سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 1 اسفند 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.