طرز تهیه مربا بالنگ

طرز تهیه مربا بالنگ خشک گرفتن تلخی مربای بالنگ فیلم طرز تهیه مربای بالنگ طرز تهیه مربای بالنگ تازه بدون آهک عکس بالنگ تازه مربای بالنگ رزا منتظمی مربای بالنگ نی نی سایت طرز تهیه مربای بالنگ بدون آهک

مربای بالنگ یکی از مرباهای خاص و خوشمزه بین المللی است که از میوه بالنگ با دستورالعمل های بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مربا بالنگ در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مربا بالنگ
بالنگ۵۰۰ گرم
شکر۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم
آب میوه بالنگ۴ قاشق غذاخوری
آب۲ پیمانه

طرز تهیه مربا بالنگ

مرحله اول

برای تهیه مربای بالنگ ساده ابتدا بالنگ را می شوییم، سپس آن را از وسط برش می زنیم و میوه بالنگ را جدا می کنیم. مزه و طعم اصلی بالنگ درون پوست آن است و به دلیل تلخ بودن پوست زرد رنگ بالنگ حتما باید آنرا تلخی گیری کنیم.

مرحله دوم

می توانیم مربای بالنگ را با پوست زرد رنگ بالنگ درست کنیم یا پوست بالنگ را به صورت کامل جدا نکنیم و کمی از پوست آن را نگیریم. در این ۲ روش حتما باید میوه بالنگ را تلخی گیری کنیم. در ادامه میوه بالنگ را قالب می زنیم یا به صورت مربعی خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله برای تلخی گیری بالنگ ها ابتدا بالنگ های خرد شده را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و تا اندازه ای که روی آن ها را بگیرد آب سرد اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم بالنگ ها به مدت ۱ ساعت درون آب سرد بمانند.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت ۱ ساعت بالنگ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه بالنگ ها را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس تا اندازه ای که روی بالنگ ها را بگیرد آب اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم آب جوش بیاید، سپس پس از گذشت ۳ تا ۵ دقیقه بالنگ ها را از قابلمه خارج می کنیم و درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه این کار را ۳ تا ۴ مرحله دیگر تکرار می کنیم تا تلخی بالنگ ها گرفته شود.

مرحله ششم

حالا زمانی که ۳ مرحله تلخی بالنگ ها را گرفتیم، بالنگ را تست می کنیم در صورتی که کمی تلخ بود مجددا تلخی آن را به همان روش می گیریم. در مرحله آخر تلخی گیری، اجازه می دهیم بالنگ ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب جوش بمانند تا پخته و نرم شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از گذشت ۱۵ دقیقه بالنگ ها را درون آبکش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا خارج شود. در ادامه بالنگ ها را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و تا اندازه ای که روی بالنگ ها را بگیرد آب اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا بسته به میزان تلخی بالنگ ها اجازه می دهیم به مدت ۴ تا ۱۲ ساعت درون آب سرد بمانند تا تلخی آن ها کاملا گرفته شود. در ادامه در طول این مدت آب بالنگ ها را چندین مرحله عوض می کنیم و مجددا آب سرد اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله پس از گذشت این زمان بالنگ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس با دست یا کفگیر بالنگ ها را فشار می دهیم تا کاملا آب اضافی اش خارج شود. پس از انجام تمام این مراحل تلخی بالنگ ها کاملا گرفته می شود.

مرحله دهم

حالا شربت مربا بالنگ را درست می کنیم. ابتدا درون یک قابلمه مناسب آب اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. در ادامه درون آب شکر را اضافه می کنیم و آرام هم می زنیم تا شکر به دیواره های قابلمه نپاشد.

مرحله یازدهم

در این مرحله زمانی که ذرات شکر کاملا حل شد، بالنگ ها را به آرامی درون قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بالنگ ها درون شربت به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم جوش بزنند تا شیشه ای شده و شربت قوام پیدا کند.

مرحله دوازدهم

حالا برای تست قوام شربت یک قاشق از شربت مربا بر می داریم، سپس شربت را مجددا درون قابلمه می ریزیم، آخرین قطره ای که از قاشق جدا می شود باید به آرامی و به سختی باشد در این صورت شربت به قوام رسیده و مربا بالنگ آماده است.

مرحله سیزدهم

در این مرحله برای عطر بهتر مربای بالنگ و شکرک نزدن آن آب میوه بالنگ را می گیریم، سپس به مربا اضافه کرده و مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم مربا به مدت ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند. در ادامه قابلمه را از روی حرارت بر میداریم.

مرحله چهاردهم

حالا مربا را در فضای آشپزخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۴ ساعت استراحت کند. پس از این مدت در صورتی که مربا آب انداخت، بالنگ ها را از شربت خارج می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شربت مجددا به قوام برسد.

مرحله پانزدهم

در صورتی که شربت مربا غلیظ بود بالنگ ها را از شربت خارج می کنیم و مقداری آب درون شربت می ریزیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش بزند و به غلظت مناسب برسد. در ادامه اجازه می دهیم شربت مربا کاملا خنک شود.

مرحله شانزدهم

حالا بالنگ ها را به شربت اضافه می کنیم و درون یک ظرف درب دار شیشه ای می ریزیم، سپس درب آن را محکم می بندیم تا از ورود هوا درون مربا جلوگیری کنیم. اگر می خواهید مربا را طولانی مدت نگهداری کنید آن را طبقه پایین یخچال فریزر قرار می دهیم.

مرحله هفدهم

اگر می خواهید مربا را به مدت کوتاهی نگهداری و مصرف کنید آن را درون یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید از نگه داشتن مربا در دمای محیط خودداری کنید چون باعت می شود مربا شکرک بزند. در آخر مربا را به همراه کره و نان تازه میل کنید. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 دی 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.