طرز تهیه شاهی حلیم

طرز تهیه شاهی حلیم , دستور پخت شاهی حلیم

شاهی حلیم یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که بسیار مقوی و پرخاصیت می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شاهی حلیم در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفند یا گوساله بدون استخوان۳ کیلوگرم
جو۵۰۰ گرم
گندم۷۵۰ گرم
برنج۵۰۰ گرم
لپه۷۵۰ گرم
عدس قرمز۵۰۰ گرم
پیاز۱ کیلوگرم
ماست۵۰۰ گرم
زنجبیل۳ قاشق غذاخوری
سیر۳ قاشق غذاخوری
زیره و پودر تخم گشنیزاز هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
گرام ماسالا۳ قاشق غذاخوری
جوزهندی۲ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
گشنیز تازهبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پیاز داغبرای تزیین
فلفل سبز، زنجبیل و لیمو ترشبرای تزیین

طرز تهیه شاهی حلیم

مرحله اول

برای تهیه شاهی حلیم خوشمزه در ابتدای کار جو و لپه را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس عدس قرمز، گندم و برنج را درون یک کاسه جداگانه حاوی آب ریخته و اجازه می دهیم به مدت یک شب درون آب بمانند تا خیس بخورند.

مرحله دوم‎

حالا نصف پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیازهای خلالی را به آن افزوده و تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

مرحله سوم

زمانی که پیاز سرخ و طلایی شد، سیر را به همراه زنجبیل تازه با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و به همراه زردچوبه، جوزهندی، فلفل قرمز و تخم گشنیز به قابلمه می افزاییم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها به مشام برسد.

مرحله چهارم

حالا گوشت را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند، سپس به اندازه کافی به قابلمه آب اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت کاملا پخته و نرم شود. در ادامه جو و لپه را آبکشی می کنیم و درون یک دیگ مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم

در ادامه به اندازه کافی به دیگ آب اضافه کرده، سپس روی حرارت قرار می دهیم تا جو و لپه کاملا پخته و نرم شوند. حالا گندم را به همراه عدس قرمز و برنج درون یک دیگ جداگانه ریخته و به اندازه کافی به آن آب اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا دیگ را روی حرارت گذاشته و بدون هم زدن اجازه می دهیم دال ها کاملا پخته و نرم شوند. توجه داشته باشید در صورتی که دال های درون دیگ را حین پختن هم بزنید باعث می شود که به صورت مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله هفتم

زمانی که گوشت کاملا پخته و نرم شد و آب درون قابلمه نزدیک به خشک شدن بود، ماست را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی هم می زنیم تا به روغن بیفتد، سپس مقداری نمک، گرام ماسالا و گشنیز تازه خرد شده به قابلمه می‌ افزاییم.

مرحله هشتم

حالا مواد را به خوبی هم می زنیم تا گوشت ریش ریش شود. در ادامه گوشت را به همراه گندم، جو، لپه، برنج و عدس له شده درون یک دیگ مناسب می ریزیم، سپس مقداری نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و به صورت مداوم هم می زنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مقداری روغن مایع درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم تا روغن به خوبی گرم شود. حالا زیره را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم، زمانی که زیره به صدا درآمد به دیگ می افزاییم.

مرحله دهم

حالا حلیم را به صورت مداوم هم می زنیم تا جا بیفتد. زمانی که حلیم جا افتاد مابقی پیاز را به صورت پیاز داغ به دیگ می افزاییم، سپس حلیم را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و با پیاز داغ، فلفل سبز، زنجبیل و لیمو ترش تازه تزیین می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 10 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.