طرز تهیه نان کولیره

طرز تهیه کولیره کرمانشاهی طرز تهیه کولیره با ماست کولیره چیست طرز تهیه کولیره محلی سنندج طرز تهیه کولیره بدون فر کولیره کردستان طرز تهیه خمیر کولیره دلیل سفت شدن کولیره

نان کولیره یکی از انواع نان های خوشمزه استان کردستان است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان کولیره در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم خمیر نان کولیره
تخم مرغ۲ عدد
وانیل۱ قاشق چایخوری
شکر۱ پیمانه
پودر هل۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
مخلوط روغن مایع مایع و کره۱ پیمانه
مخلوط شیر و ماست۱ پیمانه
آرد۵ پیمانه
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۲ قاشق غذاخوری
سیاهدانه و کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان کولیره

مرحله اول

برای تهیه نان کولیره خوشمزه در ابتدای کار خمیر مایه را به همراه آب ولرم و ۱ قاشق غذاخوری شکر درون یک کاسه مناسب ریخته و مخلوط می کنیم، سپس روی کاسه را با درپوش می پوشانیم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

حالا کره و روغن مایع را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا کره کاملا ذوب شده و با روغن آمیخته شود. در ادامه شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شیر کمی گرم شود. توجه داشته باشید شیر نجوشد، در حد ولرم شدن کافی است. حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس چند قاشق شیر به ماست اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا ماست را مخلوط می کنیم تا بافت آن یکدست شده، سپس با شیر هم دما شود. در ادامه ماست را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم، سپس مخلوط کره را به همراه وانیل، پودر هل و باقی مانده شکر به قابلمه می افزاییم.

مرحله پنجم

در ادامه مخلوط کره و روغن را به همراه تخم مرغ، زردچوبه و زعفران دم کرده به قابلمه می افزاییم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر مایه به عمل آمده را به قابلمه می افزاییم.

مرحله ششم

حالا مواد درون قابلمه را درون یک کاسه جادار ریخته و مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه آرد را درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس به صورت کنترل شده به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم.

مرحله هفتم

زمانی که خمیری نرم و یکدست که به دست نمی چسبد حاصل شد، به اضافه کردن آرد پایان می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون پوشانده و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲ ساعت در دمای محیط استراحت کند.

مرحله هشتم

۱۵ دقیقه قبل از اتمام استراحت خمیر، فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار داده و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود. پس از تمام شدن زمان استراحت خمیر، از آن چانه های کوچک به اندازه یک نارنگی متوسط جدا می کنیم.

مرحله نهم

حالا سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس چانه ها را به صورت نازک با وردنه پهن می کنیم. در ادامه زرده تخم مرغ را به همراه شیر مخلوط می کنیم، سپس برس را به مواد رومال آغشته کرده و روی خمیر ها می مالیم.

مرحله دهم

در ادامه خمیر ها را به همین صورت پهن کرده و درون سینی فر قرار داده و با نوک انگشت به خمیر حالت می دهیم. حالا مقداری کنجد و سیاهدانه به صورت پخش روی خمیر ها می پاشیم، سپس سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا اجازه می دهیم نان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن کرده و نان ها را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گریل می کنیم تا روی آنها طلایی و خوشرنگ شوند.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده، سپس اجازه می دهیم نان کاملا خنک شود. در صورت نبود فر، می توانید نان ها را درون تابه رژیمی درست کنید. زمانی که نان ها خنک شدند آنها را به همراه پنیر و کره سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 15 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.