طرز تهیه شیرینی هلویی

طرز تهیه شیرینی هلویی

شیرینی هلویی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه، دلچسب، پرطرفدار و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این شیرینی‌های خوش طعم را می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید، شیرینی هلویی بافتی سبک و لطیف دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه شیرینی هلویی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
خمیر هزار لای مخصوص شیرینی۱ بسته
هلو۲ عدد
کره۲۰ گرم
عسل۱ قاشق غذا خوری
پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای۱۰۰ گرم
پودر قند۲ قاشق غذا خوری
وانیلبه مقدار دلخواه
زرده تخم مرغ برای رومال۱ عدد
شیر برای رومال۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی هلویی

مرحله ۱: برش‌ دادن هلوهای شسته شده و ذوب کردن کره در تابه

ابتدا هلوهای سالم، رسیده و شیرین را تمیز بشورید، خشک کنید، هلوها را از وسط برش بزنید، هسته داخل آنها را خارج کنید، بعد آن‌ها را به شکل هلالی برش‌های نیم سانتی بزنید و کنار بگذارید، سپس در یک تابه مقداری کره بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود.

مرحله ۲: اضافه کردن عسل به کره آب شده و چیدن هلوها در تابه

بعد کره را در تابه هم بزنید تا کاملا آب شود، سپس مقداری عسل به کره ذوب شده اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، طوری که عطر و طعم آنها به خورد هم برود، سپس هلوها را کنار هم در تابه روی مخلوط عسل و کره بچینید و کف تابه را پر کنید.

مرحله ۳: تفت دادن هر دو طرف برش‌های هلوها در تابه

سپس اجازه دهید تا یک طرف برش‌های هلو کمی تفت داده شود و بافت آنها نرم شود، بعد آنها را برگردانید تا طرف دیگر هلوها هم نرم شود و تفت داده شوند، وقتی که برش‌های هلوها داخل تابه کاراملی شدند تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۴: مخلوط کردن پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه با پودر قند

بعد برای درست کردن کرم پنیری، مقداری پنیر خامه‌ای یا پنیر ماسکارپونه را داخل یک ظرف بریزید، پودر قند را به آن اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند، برای هم زدن پنیر و پودر قند می‌توانید از همزن برقی استفاده کنید تا مواد را خوب به هم بزنید.

مرحله ۵: اضافه کردن وانیل به مخلوط مواد و قرار دادن خمیر هزار لا روی سطح صاف

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً صاف، یک دست و کرمی شد، مقداری وانیل را به مخلوط اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا عطر وانیل در آن پخش شود، بعد از آن مخلوط پنیری تشکیل شده را کنار بگذارید، سپس خمیر هزارلا را روی یک سطح صاف قرار دهید.

مرحله ۶: تقسیم کردن خمیر هزار لا و قرار دادن کاغذ روغنی در سینی فر

سپس خمیر هزارلا را باز کنید، بعد با یک وردنه کوچک روی آن بکشید تا خمیر کاملاً پهن و باز شود، بعد با یک چاقوی تیز خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید، داخل سینی فر را با روغن یا کره چرب کنید یا کاغذ روغنی کف سینی فر قرار دهید تا کاملا کف آن را بپوشاند.

مرحله ۷: چیدن برش‌های خمیر در سینی و ایجاد شیارهایی روی سطح خمیر

بعد برش‌های خمیر را با فاصله در سینی فر بچینید، سپس با نوک چاقو روی خمیر شیارهای با عمق کم ایجاد ‌کنید به طوری که تقریبا یک سانت و نیم از لبه هر طرف خمیر به سمت داخل اندازه‌گیری کنید و خطوط آن‌ها را به هم با شیارهای باریک متصل کنید.

مرحله ۸: ایجاد برش مناسب روی سطح خمیر

دقت کنید موقعی که روی سطح خمیر شیار ایجاد می‌کنید نباید خمیر از هم باز و جدا شود، فقط سطح رویی آن باید برش داده شود به شکلی که روی خمیر یک مستطیل کوچکتر از اندازه خمیر ایجاد می‌شود که با این شیارهای باریک از لبه‌های خمیر جدا شده است.

مرحله ۹: ریختن مخلوط مواد پنیری روی خمیر و چیدن برش‌های هلو روی آن

بعد با قاشق مقداری از مخلوط مواد پنیری را در قسمت وسط خمیر بریزید و پخش کنید، لبه‌های خمیر نباید به کرم پنیری آغشته شوند، سپس تعدادی برش هلو را روی کرم پنیری بچینید، طوری که کرم پنیری روی خمیر با برش‌های هلو به طور کامل پوشانده شود.

مرحله ۱۰: مخلوط کردن زرده تخم مرغ زده شده با شیر و مخلوط کردن آن‌ها

سپس یک تخم مرغ را بشکنید، زرده آن را جدا کنید، بعد آن را داخل یک ظرف بریزید با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بافت آن یک دست شود، پس مقداری شیر به تخم مرغ زده شده اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۱۱: رومال کردن لبه‌های خمیر و قرار دادن سینی در فر با دمای تنظیم شده

بعد به وسیله یک فرچه لبه‌های خمیر را با زرده تخم مرغ و شیر رومال کنید، به طوری که که لبه‌های خمیر به مخلوط مواد کاملاً آغشته شوند، سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل کاملاً گرم شده است قرار دهید، بعد دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۲: پختن شیرینی‌ها در فر به مدت مناسب

سپس اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه در فر بپزند، دور خمیرها طلایی رنگ شود، خمیر پف کند و بالا بیاید با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند در هنگام پخت دقت کنید که خمیرها نسوزند و بافت شیرینی‌ها خشک نشود.

مرحله ۱۳: مخلوط کردن شیر و پودر قند با هم و درست کردن سس شیر

در این فاصله برای درست کردن سس شیر برای روی شیرینی‌ها، مقداری شیر را داخل یک ظرف کوچک بریزید، بعد کمی پودر قند به آن اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، پودر قند در شیر حل شود و بافت صاف و یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۱۴: بیرون آوردن سینی از فر و چیدن شیرینی‌ها در ظرف دیگری

وقتی که شیرینی‌ها داخل فر خوب پختند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شد، سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن‌ها کم شود، بعد از آن به آرامی شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی یا سینی فر جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۵: ریختن سس شیر و پودر قند روی شیرینی‌ها و تزئین کردن آن‌ها

سپس مخلوط سس شیر را با قاشق یا با قیف به شکل رفت و برگشت روی شیرینی‌ها بریزید، بعد مقداری پودر قند را هم روی شیرینی‌ها الک کنید، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید این مرحله را حذف کنید و شیرینی‌ها را به طور ساده استفاده کنید، یعنی سس شیر و پودر قند روی آنها نریزید.

مرحله ۱۶: چیدن تعدادی شیرینی هلویی داخل ظرف مناسب و سرو کردن آن

بعد از آن تعدادی شیرینی هلویی را داخل یک ظرف مناسب سرو بچینید، سپس این شیرینی خوش طعم و پر طرفدار را به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده مقوی و مناسب با عطر و طعمی فوق العاده برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای داغ سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 8 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.