طرز تهیه نان زیتون

طرز تهیه نان زیتون

نان زیتون یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و لذیذ است که به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، نان زیتون بافتی سبک و لطیف دارد و از آن می‌توانید در وعده صبحانه و عصرانه برای پذیرایی استفاده کنید، این نان خوش طعم طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان زیتون در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
آرد نول ویژه۲۴۰ گرم
آرد کامل یا آرد سنگک۶۰ گرم
نمک۵ گرم
مخمر فوری۳ گرم
آب خنک۱۹۰ تا ۱۹۵ گرم
زیتون۵۰ گرم

طرز تهیه نان زیتون

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد نول، آرد کامل و مخمر فوری با هم

ابتدا مقداری آرد نول را داخل یک ظرف بریزید، بعد آرد کامل گندم یا آرد سنگک را به آن اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، سپس مقداری مخمر فوری را روی آردها بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۲: ریختن آب روی مواد خشک و تشکیل خمیر

بعد از آن کمی نمک به ترکیب مواد خشک اضافه کنید و با آنها مخلوط کنید، همه مواد خشک را کاملاً با هم ترکیب کنید، سپس آب تقریباً خنک را کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیر جمع شود و شکل بگیرد.

مرحله ۳: ورز دادن خمیر و رسیدن به تست کشش

سپس خمیر را با نوک انگشتان دست ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود بعد از آن خمیر را تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا خمیر به تست کشش برسد، یعنی وقتی که قسمتی از خمیر را بین دو دست باز می‌کنید باید ضخامت آن خیلی نازک شود اما پاره نشود.

مرحله ۴: برش دادن زیتون‌ها و اضافه کردن آن‌ها به خمیر

بعد از آن زیتون‌های بدون هسته را به شکل حلقه‌ای و نازک برش بزنید با پارچه آنها را خشک کنید که آب نداشته باشند، زیتون‌ها را به خمیر اضافه کنید و دوباره ورز دهید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، زیتون‌ها در همه قسمت‌های خمیر پخش شود و بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۵: پوشاندن خمیر با نایلون و استراحت کردن خمیر

سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید روی آن را با نایلون بپوشانید تا خمیر استراحت کند، خمیر باید به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ربع در دمای محیط استراحت کند، سپس نایلون را از روی خمیر بردارید، این خمیر تقریباً شل و هیدراته است، بنابراین باید بافت آن منسجم شود.

مرحله ۶: انجام حرکت کشش و تا زدن روی خمیر

برای این که بافت خمیر کمی منسجم شود بعد از استراحت خمیر را روی یک سطح قرار دهید و بعد کناره‌های خمیر را با دست بکشید و روی خمیر قرار دهید، چند بار پشت سر هم این کار کشش و تا زدن را انجام دهید تا خمیر کمی فرم بگیرد و منسجم شود.

مرحله ۷: پوشاندن روی خمیر و استراحت مجدد خمیر

کشش و تا زدن خمیر را می‌توانید داخل ظرف یا روی سطح صاف انجام دهید، این کار را چند بار تکرار کنید، سپس خمیر را داخل ظرف بگذارید روی ظرف را با نایلون بپوشانید، اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند، پف کند و حجم آن زیاد شود.

مرحله ۸: انجام مجدد حرکت کشش و تا زدن روی خمیر و استراحت خمیر

سپس روی خمیر را بردارید دوباره کناره‌های خمیر را بکشید و روی آن قرار دهید و چند بار این کار را انجام دهید، بعد خمیر را داخل ظرف بگذارید روی ظرف آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت نیم ساعت استراحت کند و حجم آن زیاد شود.

مرحله ۹: فرم دادن به خمیر، چانه کردن آن و استراحت مجدد خمیر

بعد از آن نایلون روی خمیر را بردارید خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید، با دست به آن فرم دهید و آن را به شکل چانه درآورید، کاملا گرد کنید، سپس روی خمیر را بپوشانید، اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه‌ دیگر استراحت کند و خوب حجیم شود.

مرحله ۱۰: پهن کردن خمیر و رول کردن آن

بعد از آن روی خمیر را بردارید خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید، ابتدا با دست آن را پهن کنید بعد خمیر را جمع کنید و به شکل رول درآورید، به آن فرم دهید برای درست کردن این نان می‌توانید به دلخواه خودتان به هر شکل و اندازه‌ای به آن فرم دهید.

مرحله ۱۱: ایجاد شیار روی خمیر و استراحت کردن خمیر

بعد از آن با یک تیغ تیز روی سطح نان چند شیار مورب ایجاد کنید، دوباره روی شیارها با تیغ بکشید تا جمع نشوند و بسته نشوند، سپس یک پارچه نخی را روی خمیر بیندازید و اجازه دهید تا خمیر به مدت یک ساعت دیگر در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ۱۲: اسپری کردن آب روی خمیر و قرار دادن کاغذ روغنی در سینی

وقتی که خمیر خوب استراحت کرد، حجم آن تقریبا دو تا دو و نیم برابر شد و حسابی پف کرد پارچه را از روی خمیر بردارید مقداری آب روی خمیر اسپری کنید سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید، بعد کاغذ روغنی را هم با روغن کمی چرب کنید.

مرحله ۱۳: قرار دادن سینی در فر و اسپری کردن آب در داخل فر

به جای کاغذ روغنی می‌توانید از ورق نسوز استفاده کنید بعد از آن خمیر را روی کاغذ روغنی در سینی فر یا ورق نسوز قرار دهید، سپس آن را در فر که از یک ربع قبل کاملاً گرم شده است قرار دهید، مقداری آب در فضای داخلی فر اسپری کنید تا در هنگام پخت نان بخار کند.

مرحله ۱۴: تنظیم دمای فر و پخت نان در فر با بخار

بعد مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید و ظرف را در فر قرار دهید، تا در هنگام پخت خمیر بخار کند، بخار آب باعث می‌شود که بعد از پخت خمیر بافت نان نرم و لطیف شود، سپس دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیر ۷ دقیقه با بخار در فر بپزد.

مرحله ۱۵: بیرون آوردن ظرف آب از فر و پختن خمیر در فر بدون بخار آب

بعد از این مدت ظرف آب را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بدون بخار در فر بپزد و سطح آن کاملا طلایی رنگ شود، چون داخل مواد این نان شکر وجود ندارد ممکن است که خیلی دیر رنگ بگیرد و سطح آن طلایی رنگ نشود.

مرحله ۱۶: بیرون آوردن نان زیتون از فر و انداختن پارچه روی آن

اگر خمیر بعد از ۱۰ دقیقه دوم پخت هنوز رنگ نگرفته بود و طلایی نشده بود، اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دیگر بپزد، بعد از آن سینی یا ورق نسوز را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید، یک پارچه روی نان زیتون بیندازید تا کم کم سرد شود و بافت آن نرم بماند.

مرحله ۱۷: برش زدن نان زیتون و سرو کردن آن

بعد از آن با یک چاقوی تیز نان زیتون را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید، چند برش از نان را داخل ظرف مناسب سرو بچینید، سپس این نان خوش طعم، پرطرفدار و مقوی را در وعده صبحانه همراه با کره و مربا یا به عنوان عصرانه همراه با انواع دورچین سرو کنید‌.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.