طرز تهیه نان کماج

طرز تهیه نان کماج تبریز طرز تهیه کماج ترکی طرز تهیه نان کماج بیرجندی طرز تهیه نان کماج سمنان طرز تهیه نان کماج گیلانی

نان کماج یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورها و طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان کماج در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان کماج
آرد نانوایی۳ لیوان
شیر ولرم۱ لیوان
روغن مایع⅓ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری سر خالی
آب ولرم⅓ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
زردچوبه۱ قاشق مرباخوری
نمک½ قاشق چایخوری
کنجد، سیاه دانه و مغز گردوبرای تزئین

طرز تهیه نان کماج

مرحله اول

برای تهیه نان کماج سنتی ابتدای کار خمیر مایه به همراه شکر درون آب ولرم می ریزیم، سپس کمی مخلوط می کنیم و روی کاسه را با درپوش می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم خمیر مایه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا عمل بیاید.

مرحله دوم

حالا آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و درون یک کاسه بزرگ اضافه می کنیم. در ادامه مخلوط خمیر مایه را به همراه شیر، روغن مایع، زردچوبه و نمک به آرد اضافه می کنیم، سپس سفیده تخم مرغ را از زرده تخم مرغ جدا می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله سفیده تخم مرغ را به آرد اضافه می کنیم، سپس مواد را مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مواد را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود، سپس یک قالب مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله چهارم

حالا درون قالب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس اضافی روغن مایع را با دستمال کاغذی تمیز می کنیم. در ادامه درون قالب را مقدار کمی آرد می پاشیم، سپس خمیر را درون قالب قرار می دهیم و خمیر را با دست درون قالب پهن می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله زرده تخم مرغ را با چنگال هم می زنیم، سپس برس را به آن آغشته می کنیم و روی خمیر می مالیم. در ادامه مغز گردو را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس روی خمیر می ریزیم و فشار می دهیم تا مغز گردو درون خمیر فرو برود.

مرحله ششم

حالا کنجد را به همراه سیاه دانه روی خمیر می پاشیم، سپس روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله قالب را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون فر بماند تا پخته شود. در آخر نان را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم نان کاملا خنک شود، سپس سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 10 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.