طرز تهیه نان روگن

طرز تهیه نان روگن

نان روگن یکی از انواع نان‌های خوشمزه، لذیذ و پرطرفدار است که به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، این نان بافتی سبک و لطیف دارد و آن را می‌توانید در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مقوی همراه با چای، کره و مربا سرو کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان روگن در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
آرد فانتزی یا نول قوی۲۹۰ گرم
ایزی روگن یا بهبود دهنده تیره یا روشن۱۰ گرم
آب۱۶۰ تا ۱۷۰ گرم
مخمر فوری۵ گرم
نمک۶ گرم
روغن۲۴ گرم
تخم کتان و تخمه آفتابگردان و کنجد بو داده شده۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان روگن

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد، ایزی روگن، مخمر فوری و نمک با هم

ابتدا مقداری آرد را داخل یک ظرف بریزید، سپس ایزی روگن تیره یا روشن را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، بعد از آن مقداری مخمر فوری را به آرد اضافه کنید و با آن مخلوط کنید، سپس کمی نمک هم روی مواد خشک بریزید و با آنها ترکیب کنید.

مرحله ۲: اضافه کردن آب به مواد خشک و مخلوط کردن آن‌ها با هم

بعد از آن آب را کم کم و در چند مرحله به مواد خشک اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و فرم بگیرد، چون میزان آبخور آردهای مختلف با هم فرق می‌کند حتماً آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر تشکیل شده خیلی شل نشود.

مرحله ۳: ورز دادن خمیر و اضافه کردن روغن به آن

بعد از این که خمیر جمع شد و فرم گرفت خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا بافت آن کاملا صاف و یکدست شود، سپس روغن را در دو مرحله به ترکیب مواد اضافه کنید، ورز دهید تا روغن کاملاً به خورد خمیر برود، طوری که بافت آن لطیف و یک دست شود.

مرحله ۴: ورز دادن خمیر تا رسیدن به بافت مناسب

برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید اما در صورتی که این دستگاه در دسترس نبود، خمیر را با دست ورز دهید تا به بافت یک دست و نرمی برسید، علاوه بر آن باید تست پنجره را روی خمیر انجام دهید و میزان کیفیت خمیر را بسنجید.

مرحله ۵: اضافه کردن دانه‌های مختلف به خمیر و ورز دادن آن

برای تست پنجره باید مقداری از خمیر را با دو دست بکشید و کاملاً پهن کنید، خمیر باید خیلی نازک باز شود اما پاره نشود، بعد از این که خمیر به کیفیت مناسب رسید، دانه‌های تخم کتان، تخم آفتابگردان و کنجد بو داده شده را به خمیر اضافه کنید و دوباره خمیر را ورز دهید.

مرحله ۶: چرب کردن سطح و چانه کردن خمیر

وقتی که بافت خمیر یک دست شد و همه دانه‌ها به طور یکسان در خمیر پخش شدند بعد از آن روی یک سطح صاف مقداری روغن بریزید و چرب کنید سپس خمیر را روی سطح قرار دهید، آن را به شکل چانه فرم دهید، بعد سطح خمیر را هم کمی چرب کنید.

مرحله ۷: استراحت کردن خمیر به مقدار مناسب

داخل یک ظرف را کمی روغن بریزید و چرب کنید سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند، حجم آن زیاد شود و پف کند بعد از این مدت نایلون را از روی خمیر بردارید.

مرحله ۸: گرفتن پف خمیر، چانه کردن و استراحت کردن مجدد آن

کمی آرد روی خمیر بپاشید و با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید خمیر را کمی ورز دهید دوباره چانه کنید، روی آن نایلون بکشید و اجازه دهید تا به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کند، خمیر کاملا جا بیفتد، پف کند و حجم آن زیاد شود.

مرحله ۹: گرفتن پف خمیر و پهن کردن آن

بعد از این مدت دوباره نایلون را از روی خمیر بردارید کمی آرد روی آن بپاشید، خمیر را با دست فشار دهید، پف آن را بگیرید و روی سطح صاف قرار دهید با فشار دست خمیر را پهن کنید و به شکل یک دایره درآورید ضخامت آن باید متناسب باشد.

مرحله ۱۰: فرم دادن خمیر به شکل دوک

سپس کناره‌های خمیر را جمع کنید و خمیر را به شکل رول تا بزنید و روی سطح بچرخانید تا کاملاً فرم بگیرد، بعد کناره‌های خمیر را با چرخاندن روی سطح باریک‌تر کنید و به آن فرم دهید تا خمیر به شکل دوک شود قسمت وسط آن پهن و کناره‌ها باریک‌تر شود.

مرحله ۱۱: قرار دادن پارچه نخی روی خمیر و استراحت آن

بعد داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و روی کاغذ را هم چرب کنید، یا این که یک ورق نسوز را روی یک سطح صاف قرار دهید، خمیر دوکی شکل را روی آن بگذارید، پارچه نخی روی خمیر بیندازید و اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ۱۲: ایجاد چند شیار مورب روی خمیر

خمیر در این مرحله باید تقریباً به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه استراحت کند و حجم آن تقریباً دو تا دو و نیم برابر شود، بعد از این مدت پارچه را از روی خمیر بردارید مقداری آرد روی خمیر بپاشید، بعد روی سطح خمیر را با یک تیغ تیز چند شیار به شکل مورب ایجاد کنید.

مرحله ۱۳: قرار دادن خمیر در فر و اسپری کردن آب در فر

روی شیارها را با تیغ چند بار بکشید تا جمع نشوند سپس کاغذ نسوز یا سینی را که خمیر در آن قرار گرفته در فر که از یک ربع قبل گرم شده است قرار دهید، مقداری آب داخل فضای داخلی فر اسپری کنید همچنین یک ظرف آب را هم در داخل فر قرار دهید.

مرحله ۱۴: تنظیم دمای فر و پختن خمیرها در فر با بخار آب

فر را روی ۲۳۰ تا ۲۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، با توجه به این که دما و میزان حرارت فرهای مختلف با هم فرق می‌کند، دقت کنید که نان نسوزد و بافت آن خشک نشود سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت ۷ دقیقه با بخار آب در فر بپزد و بافت آن نرم شود.

مرحله ۱۵: پختن نان‌ها بدون بخار در فر

بعد از آن ظرف آب را از داخل فر بیرون بیاورید، در فر را ببندید و اجازه دهید تا نان به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بدون بخار در فر بپزد، کاملا مغز پخت و سطح آن طلایی رنگ شود، بعد از این مدت سینی یا کاغذ نسوز را از داخل فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۶: قرار دادن نان روگن در دمای محیط و انداختن پارچه نخی روی آن

نان‌ را در دمای محیط قرار دهید، یک پارچه نخی را روی آن قرار دهید تا بافت آن کاملاً نرم باقی بماند بعد از آن نان روگن را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید، سپس با یک چاقوی تیز نان را در اندازه‌های مناسب برش بزنید.

مرحله ۱۷: چیدن برش‌های نان در ظرف مناسب و سرو آن

بعد چند برش از نان روگن را داخل ظرف مناسب سرو بچینید و این نان خوش طعم، مقوی و شیک را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا، عسل، چای داغ و یا به عنوان یک میان وعده خوش طعم، پرطرفدار و ساده همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 28 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.