طرز تهیه نان ازبکستانی

طرز تهیه نان ازبکستانی , دستور پخت نان ازبکستانی

نان ازبکستانی یکی از نان های سنتی و خوشمزه کشور ازبکستان است که معمولا برای صبحانه تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان ازبکستانی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان ازبکستانی
شیر۱ لیوان
کره۵۰ گرم
شکر۵۰ گرم
آب ولرم¼ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
آرد نان فانتزی۳ لیوان
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
سیاه دانهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان ازبکستانی

مرحله اول

برای تهیه نان ازبکستانی خوشمزه ابتدای کار شیر را به همراه شکر و کره درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مخلوط می کنیم تا کره ذوب شود، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم مخلوط شیر کاملا سرد شود. در ادامه خمیر مایه را به همراه آب ولرم و ۱ قاشق مربا خوری شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس هم می زنیم و روی کاسه را با بشقاب می پوشانیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم مخلوط خمیر مایه به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند تا عمل بیاید. در ادامه پس از گذشت این زمان مخلوط خمیر مایه را به همراه مخلوط شیر درون یک کاسه بزرگ می ریزیم، سپس آرد را درون الک می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس به تدریج به مخلوط خمیر مایه اضافه می کنیم و با قاشق چوبی هم می زنیم تا خمیر جمع شود. در ادامه مواد را ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست که به دست نمی چسبد حاصل شود.

مرحله پنجم

حالا درون کاسه را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را چانه می گیریم، سپس درون کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم. در ادامه خمیر را در یک جای گرم قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند.

مرحله ششم

در این مرحله پس از گذشت این مدت، زمانی که حجم خمیر دو برابر شد آن را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس ورز می دهیم تا پف خمیر گرفته شود. در ادامه خمیر را به ۳ تا ۴ قسمت یکسان تقسیم می کنیم و چانه می گیریم.

مرحله هفتم

حالا روی چانه ها را با کیسه فریزر می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند تا حجیم شوند. پس از گذشت این زمان، فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کاملا گرم شود.

مرحله هشتم

در این مرحله روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس چانه ها را روی آن قرار می دهیم و با وردنه باز می کنیم. در ادامه زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم، سپس به همراه زعفران دم کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله نهم

حالا زرده تخم مرغ را با چنگال هم می زنیم تا کاملا یکدست شود، سپس خمیر را به فرم دلخواه طرح می دهیم. در ادامه برس را به مواد رومال آغشته می کنیم و روی خمیر می مالیم، سپس مقداری سیاه دانه روی خمیر می پاشیم.

مرحله دهم

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر ها را درون سینی فر قرار می دهیم، سپس سینی را طبقه وسط فر می گذاریم. در ادامه یک کاسه آب جوش درون فر قرار می دهیم تا باعث رطوبت شود و نان نرم و لطیف بماند.

مرحله یازدهم

حالا اجازه می دهیم نان به مدت ۲۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم نان به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گریل شود تا روی آن طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله دوازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان، نان ازبکستانی را از فر خارج می کنیم، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه نان ازبکستانی را به همراه عسل، مربا، کره و نوتلا در وعده صبحانه سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 3 فروردین 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.