طرز تهیه نان چند غله

طرز تهیه نان چند غله

نان چند غله یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده، مقوی و لذیذ است که خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود، این نان خوش طعم را می‌توانید در وعده صبحانه یا عصرانه استفاده کنید نان چند غله بافتی سبک، نازک و بسیار لطیف دارد که برای پذیرایی مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان چند غله در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
آرد جو۵۰ گرم
آرد چاودار اصل۵۰ گرم
آرد کامل گندم۲۵ گرم
خمیر ترش فعال شده ( اختیاری)۲ قاشق غذا خوری سر پر
پودر دانه چیا۱۰ گرم معادل ۱ قاشق سر خالی
پودر تخم کتان۱۰ گرم

طرز تهیه نان چند غله

مرحله ۱: ترکیب کردن آرد جو، آرد چاودار اصل و آرد کامل گندم با هم

ابتدا مقداری آرد جو را داخل یک ظرف بریزید، سپس آرد چاودار اصل را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب ‌شوند، بعد از آن آرد کامل گندم را هم روی ترکیب آردها بریزید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۲: اضافه کردن نمک، مخمر، پودر دانه چیا و پودر تخم کتان به مواد

بعد از آن مقداری نمک به ترکیب آردها اضافه کنید و با آنها مخلوط کنید، سپس مخمر فوری را روی ترکیب مواد بریزید، با آنها مخلوط کنید، بعد هم پودر دانه چیا و پودر تخم کتان را به مقدار مناسب و به دلخواه خودتان روی مواد بریزید، هم بزنید و با آنها ترکیب کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن پروتئین وی به ترکیب مواد

سپس برای این که پروتئین نان بالاتر رود مقداری پروتئین وی را به ترکیب مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، به جای پروتئین وی می‌توانید از پودر سفیده تخم مرغ یا پودر شیر استفاده کنید و به مواد اضافه کنید و با آنها ترکیب کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن خمیر ترش به ترکیب مواد خشک

همه مواد خشک را با هم خوب مخلوط کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود، سپس به دلخواه خودتان مقداری خمیر ترش فعال شده را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند در صورتی که خمیر ترش در دسترس نبود می‌توانید این مرحله را حذف کنید.

مرحله ۵: اضافه کردن آب به ترکیب مواد و مخلوط کردن آن‌ها با هم

بعد از آن آب را کم کم و در چند مرحله به ترکیب مواد اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود، غلظت مواد در این مرحله تقریباً شل است و نمی‌توانید با دست آن را ورز دهید چون مخلوط مواد حالت نمی‌گیرند.

مرحله ۶: پوشاندن ظرف مخلوط و استراحت کردن آن به مدت مناسب

بعد از آن روی ظرف را با نایلون بپوشانید، اجازه دهید تا مخلوط مواد تقریباً به مدت ۵ تا ۶ ساعت در دمای محیط استراحت کند، حجم آن زیاد شود، بعد از این نایلون روی ظرف را بردارید، با قاشق مخلوط مواد را هم بزنید و اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله ۷: استراحت کامل خمیر و انجام شدن فرآیند تخمیر به طور کامل

دقت کنید هر وقت از آردهای تیره رنگ برای پخت نان استفاده می‌کنید زمان استراحت طولانی باشد تا فرایند تخمیر به طور کامل انجام شود و در هنگام استفاده از نان هضم آن آسان‌تر شود، در این صورت کیفیت نان بهتر می‌شود، همچنین بافت نان بهتر و با کیفیت‌تر می‌‌شود.

مرحله ۸: پختن یک طرف نان در تابه

سپس یک تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا تابه کاملا داغ شود، بعد یک ملاقه از مواد را بردارید در وسط تابه بریزید و با پشت ملاقه آن را در کف تابه پخش کنید، تا به شکل یک دایره با ضخامت کم در تابه پهن شود، بعد اجازه دهید تا نان یک طرف نان بپزد و طلایی شود.

مرحله ۹: برگرداندن نان و پختن طرف دیگر آن

وقتی که یک طرف نان پخت به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم بپزد، بعد از آن نان را به آرامی از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، همه نان‌ها را به همین شکل بپزید و آماده کنید، بعد از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید. در آخر نان چند غله را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا و عسل یا به عنوان عصرانه همراه با چای داغ و انواع دورچین مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 29 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.