طرز تهیه نان ماست

طرز تهیه نان ماست

نان ماست یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و مقوی است که به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، این نان خوش طعم بافتی سبک و لطیف دارد و از آن می‌توانید در وعده صبحانه همراه با کره و مربا یا به عنوان یک میان وعده پرطرفدار استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان ماست در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
آرد نول ویژه یا آرد فانتزی۲۷۰ گرم
آرد کامل۳۰ گرم
مخمر فوری۵ گرم
نمک۵ گرم
آب تقریبا خنک۱۹۵ گرم برای ورز با دست، ۲۱۰ گرم برای ورز با دستگاه
ماست پر چرب۶۰ تا ۷۰ گرم
شکر ( اختیاری)۵ گرم
زیره سیاه۲ گرم

طرز تهیه نان ماست

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد نول، آرد کامل و مخمر با هم

ابتدا مقداری آرد نول ویژه یا آرد فانتزی را داخل یک ظرف بریزید، بعد آرد کامل را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، سپس مقداری مخمر فوری را روی ترکیب آردها بریزید و با آنها ترکیب کنید تا بافت صاف و یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۲: اضافه کردن نمک و شکر به ترکیب مواد

سپس کمی نمک را هم روی ترکیب آردها بریزید و با آنها مخلوط کنید، بعد از آن مقداری شکر را به ترکیب آرد اضافه کنید، هم بزنید و با مواد مخلوط کنید اگر از فر تمام برقی برای پخت نان استفاده می‌کنید می‌توانید شکر را حذف کنید و به ترکیب مواد اضافه نکنید.

مرحله ۳: اضافه کردن آب به ترکیب مواد خشک و مخلوط کردن آن‌ها با هم

بعد از این که همه مواد خشک را خوب با هم مخلوط کردید و بافت یک دستی تشکیل شد، سپس آب را کم کم و در چند مرحله به مواد خشک اضافه کنید با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیر جمع شود، دمای آبی که استفاده می‌کنید باید تقریباً خنک باشد.

مرحله ۴: مخلوط کردن آب و ماست با هم

سپس با توجه به این که آبخور آردهای مختلف با هم فرق می‌کند حتماً آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر خیلی شل نشود، بعد از آن مقداری ماست را داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، با قاشق هم بزنید تا ماست و آب خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۵: اصافه کردن مخلوط ماست و آب با مواد خشک

ترکیب آب و ماست را به مخلوط مواد آردی اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند ماست را به تنهایی به ترکیب مواد اضافه نکنید چون باعث می‌شود که خمیر بعد از پخت خشک شود و کیفیت نان پایین بیاید پس حتماً ماست را با آب مخلوط کنید.

مرحله ۶: استراحت خمیر بدون ورز دادن آن

وقتی همه مواد خوب با هم مخلوط شدند، خمیر جمع شد و فرم گرفت، به طوری که دیگر بافت آن نه خیلی سفت و نه خیلی شل بود، سپس بدون این که خمیر را ورز دهید، روی ظرف خمیر را یک نایلون بکشید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ۷: ورز دادن خمیر با نوک انگشتان دست

استراحت خمیر باعث می‌شود که خمیر بعد از آن راحت‌تر ورز داده شود و فرم بگیرد، سپس نایلون را از روی ظرف خمیر بردارید و خمیر را با نوک انگشتان ورز دهید تا بافت آن کاملا صاف و یک دست شود، دقت کنید که کف دست‌هایتان خمیری نشود.

مرحله ۸: اضافه کردن زیره به خمیر و ورز دادن آن

بعد از این که خمیر خوب ورز داده شد و دیگر به دست نچسبید سپس مقداری زیره به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا بافت یک دستی تشکیل شود، زیره در همه قسمت‌ها به طور یکسان پخش شود بعد از آن خمیر را داخ ظرف قرار دهید و روی آن را با نایلون بپوشانید.

مرحله ۹: استراحت کردن خمیر و انجام حرکت کشش و تا زدن روی آن

سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند، بعد نایلون روی خمیر را بردارید و کویل فولد اول را انجام دهید، یعنی حرکت کشش و تا زدن به زیر خمیر را انجام دهید، سطح خمیر را ورز ندهید، تا کاملاً صاف باقی بماند و خمیر را از زیر آن بلند کنید و دوباره تا بزنید.

مرحله ۱۰: استراحت کردن مجدد خمیر و کویل فولد دوم

سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید دوباره روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند، بعد از آن نایلون روی خمیر را بردارید و دوباره کویل فولد دوم و حرکت کشش و تا زدن را روی خمیر انجام دهید تا بافت آن منسجم شود.

مرحله ۱۱: مرحله آخر استراحت کردن خمیر

دوباره خمیر را داخل ظرف قرار دهید روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند این استراحت مرحله آخر از استراحت خمیر است، بعد از این مرحله نایلون روی ظرف را بردارید و خمیر را از داخل ظرف بیرون بیاورید.

مرحله ۱۲: گرفتن پف خمیر و تقسیم کردن خمیر به دو قسمت

سپس روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید خمیر را روی سطح قرار دهید روی خمیر هم مقداری آرد بپاشید با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید، سپس با کاردک خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید هر قسمت را چانه کنید، با دست به آن فرم دهید و گرد کنید.

مرحله ۱۳: پهن کردن چانه خمیر به شکل دایره

بعد از آن روی هر چانه مقداری آرد بپاشید و با فشار دست روی خمیر، آن را به شکل یک دایره با قطر ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر پهن کنید، لازم نیست که خیلی دایره‌ها مرتب و دقیق باشند فقط به اندازه‌ای که خمیرها کمی پهن شوند تا زودتر پخته شوند کافی است.

مرحله ۱۴: فرم دادن به خمیر و قرار دادن کاغذ روغنی در قالب

سپس با انگشتان به آرامی روی سطح خمیر فشار دهید و خمیر را فرم دهید، همه سطح خمیر را به همین شکل فرم دهید، چانه دوم را هم به همین ترتیب آماده کنید، سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید یا ورقه نسوز را روی یک سطح صاف بگذارید.

مرحله ۱۵: چیدن خمیرها روی کاغذ روغنی، پوشاندن آن‌ها با پارچه و استراحت کردن آنها

بعد از آن خمیرها را با کمی فاصله روی کاغذ روغنی داخل سینی یا ورق نسوز قرار دهید سپس با یک پارچه نخی روی خمیرها را بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند، پف کنند و حجم آنها زیاد شود بعد از آن پارچه را از روی خمیرها بردارید.

مرحله ۱۶: اسپری کردن آب روی خمیر و قرار دادن آن‌ها در فر

سپس مقداری آب روی خمیرها اسپری کنید بعد سینی فر یا ورقه نسوز را داخل فر که از یک ربع قبل کاملاً گرم شده است قرار دهید بعد از آن مقداری آب داخل فضای داخلی فر اسپری کنید یک ظرف آب را هم داخل فر قرار دهید تا در هنگام پختن نان بخار کند.

مرحله ۱۷: تنظیم دمای فر و پختن نان ماست

بعد از آن دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۵ دقیقه با بخار در فر بپزد بعد از آن بعد از آن در فر را باز کنید، ظرف آب را از داخل فر بیرون بیاورید بعد از آن اجازه دهید تا خمیر به مدت تقریباً ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دیگر در فر بدون بخار بپزد

مرحله ۱۸: بیرون آوردن نان ماست از داخل فر

بعد از این که نان خوب پخت و آماده شد طوری که سطح آن طلایی رنگ شد در فر را باز کنید، سینی یا ورق نسوز را از داخل فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا نان کمی خنک شود، بعد از آن نان ماست را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۹: برش زدن نان ماست و سرو کردن آن

سپس به دلخواه خودتان نان را در اندازه‌های دلخواه برش بزنید چند برش از نان ماست را داخل ظرف مناسب سرو بچینید و این نان خوش طعم و مقوی را در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده پرطرفدار همراه با کره، مربا، عسل و انواع دورچین سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 2 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.