طرز تهیه نان گاتا

طرز تهیه نان گاتا طرز تهیه گاتا بدون فر طرز تهیه نان گاتا خانم گنجی نان گاتا سحر

نان گاتا یکی از انواع نان های خوشمزه و سنتی ارمنستان است که با رسپی ها و طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان گاتا در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم نان گاتا
آرد فانتزی۲ پیمانه
ماست شیرین½ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کره۵۰ گرم
خمیرمایه½ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر½ قاشق غذاخوری
وانیل و پودر هل۱ پنس
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
مواد میانی نان گاتا
شکرقهوه ای یا سفید½ پیمانه
مغز گردو۱ پیمانه
کره۷۰ گرم
آرد½ پیمانه
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
 زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان گاتا

مرحله اول

برای تهیه نان گاتای ساده و خوشمزه ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل تمام مواد یخچالی را از یخچال خارج می کنیم، سپس اجازه می دهیم با دمای محیط هماهنگ شوند. در ادامه تخم مرغ را درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را با همزن دستی هم می زنیم تا بافت آن از لختگی خارج شود. در ادامه ماست شیرین را به تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس مجددا با همزن دستی هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سوم

حالا کره را روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا به طور کامل ذوب شود. در ادامه کره ذوب شده را به مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم، سپس مجددا هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله برای طعمی بهتر، وانیل را به همراه پودر هل به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم. توجه داشته باشید پس از اضافه کردن هر ماده، مواد را هم بزنید تا کاملا ترکیب و یکدست شوند.

مرحله پنجم

حالا آرد را به همراه خمیر مایه، نمک و بکینگ پودر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه روغن مایع را درون مخلوط تخم مرغ می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوط تخم مرغ را درون مخلوط آرد می ریزیم، سپس با قاشق چوبی مخلوط می کنیم. در ادامه خمیر را با مشت بسته به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری لطیف و یکدست که به دست نچسبد حاصل شود.

مرحله هفتم

حالا خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس مجددا چند دورز می دهیم. در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را چونه می کنیم و درون کاسه قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ تا ۱ و نیم ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. در همین حین می توانیم مواد میانی نان گاتا را آماده کنیم.

مرحله نهم

برای این منظور پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز آن را جدا می کنیم و درون غذاساز ریخته و میکس می کنیم تا مغز گردو خرد شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس کره را درون تابه اضافه می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم کره ذوب شود. در ادامه آرد را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود. در ادامه شکر قهوه ای را به همراه پودر دارچین و گردوی خرد شده به مخلوط آرد اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا مواد میانی را با هم مخلوط می کنیم، سپس از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم خنک شوند. در ادامه پس از گذشت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس مجددا با مشت بسته ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود.

مرحله دوازدهم

در این مرحله خمیر را با کاتر به ۲ قسمت مساوی تقسیم می کنیم، سپس چونه می کنیم و روی آن ها را با کیسه فریزر یا سلفون می پوشانیم. حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱۵ دقیقه دیگر در فضای آشپزخانه استراحت کند.

مرحله سیزدهم

حالا پس از گذشت این زمان خمیر را روی سطح کار با فشار دست باز می کنیم، سپس با وردنه خمیر را به قطر نیم سانتی متر باز می کنیم. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا گرم شود.

مرحله چهاردهم

در این مرحله سینی فر را با روغن جداکننده چرب می کنیم، سپس خمیر را درون سینی قرار می دهیم و مواد میانی را با فاصله ۱ سانتی متر از لبه خمیر روی آن می ریزیم. در ادامه خمیر دوم را به فرم و اندازه خمیر اول باز می کنیم.

مرحله پانزدهم

حالا خمیر دوم را روی مواد میانی قرار می دهیم و مقداری شیر لبه های خمیر می مالیم، سپس با چنگال لبه های خمیر را به هم متصل می کنیم. در ادامه با پشت لیوان روی نان را طرح می دهیم، سپس زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم.

مرحله شانزدهم

در این مرحله زرده تخم مرغ را درون کاسه مناسب می ریزیم، سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا ترکیب شوند. در ادامه برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر می مالیم.

مرحله هفدهم

حالا یک کاسه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس درون فر قرار می دهیم تا رطوبت ایجاد شود. در ادامه سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد.

مرحله هجدهم

در این مرحله پس از گذشت این زمان گریل را روشن می کنیم و اجازه می دهیم نان گاتا به مدت ۲ دقیقه گریل شود تا طلایی و خوشرنگ شود. در آخر نان را از فر خارج می کنیم، سپس به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 23 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.