طرز تهیه خورش قیمه نجفی

طرز تهیه قیمه نجفی تصویری طرز تهیه قیمه عربی طرز تهیه قیمه نجفی با گوشت چرخ کرده طرز تهیه قیمه عراقی قیمه نجفی دولت آباد قیمه نجفی عراقی

خورش قیمه نجفی یکی از انواع خورش های اصیل و خوشمزه عراقی است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قیمه نجفی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۱۰ نفر
گوشت گوسفندی با استخوان۱ کیلو گرم
نخود۲ لیوان
پیاز درشت۲ عدد
کره۲۵ گرم
آرد نخودچی½ لیوان
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی۱ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
زیره سبز⅓ قاشق چایخوری
گلاب۱ قاشق چایخوری
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه خورش قیمه نجفی

مرحله اول

برای تهیه خورش قیمه نجفی خوشمزه ابتدای کار نخود را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم نخود به مدت ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا برای این که نفخ نخود بهتر گرفته شود، در طی این زمان آب نخود را ۳ مرتبه عوض می کنیم. در ادامه پس از گذشت این زمان نخود را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافه اش خارج شود. در ادامه نخود را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم نخود به مدت ۳۰ دقیقه درون آب جوش بماند. در ادامه نخود را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله چهارم

این کار را ۳ مرتبه تکرار می کنیم و نخود را آبکشی می کنیم. در ادامه پوست ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را تفت می دهیم تا آب اضافی اش تبخیر شود، سپس روغن مایع و گوشت را اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد و سرخ شود. در ادامه نمک و زردچوبه را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله ششم

حالا نخود را به قابلمه اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم به مدت چند ساعت گوشت و نخود کاملا پخته و نرم شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از اینکه گوشت و نخود به طور کامل پختند، یک آبکش روی یک کاسه مناسب قرار می دهیم، سپس مخلوط گوشت را درون آبکش می ریزیم تا آب از گوشت و نخود جدا شود، سپس آب گوشت را مجددا درون قابلمه بر می گردانیم.

مرحله هشتم

حالا گوشت و نخود را با گوشتکوب به خوبی می کوبیم تا کاملا له و کش دار شود. در ادامه پوست باقی مانده پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت خلالی نازک خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله نهم

در این مرحله کره را به تابه اضافه می کنیم و بلافاصله پیاز را درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، نمک، پودر لیمو عمانی، زیره سبز و پودر هل را به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا ادویه ها را تفت می دهیم تای خامی آن های گرفته شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه گلاب درون تابه حاوی پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ رب باز شود. در ادامه سس را به مخلوط گوشت و نخود اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله گوشت را با سس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه آب گوشت را کم کم به مخلوط گوشت اضافه می کنیم و هم می زنیم تا قیمه به غلظت حلیم برسد، سپس آرد نخودچی و زعفران را اضافه می کنیم.

مرحله دوزادهم

حالا قیمه نجفی را مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس درب قابلمه را می بندیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم قیمه به مدت ۱ ساعت روی حرارت بماند تا جا بیوفتد.

مرحله سیزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در ادامه قیمه نجفی را با برگ جعفری تزئین می کنیم، سپس به همراه پلو و ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 14 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.