طرز تهیه نان سایا یوزگات

طرز تهیه نان سایا یوزگات , دستور پخت نان سایا یوزگات

نان سایا یوزگان از نان های محبوب در کشور ترکیه است که معمولا برای عصرانه یا صبحانه استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان سایا یوزگات در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه نان سایا یوزگات
آرد۱ کیلو گرم
آب ولرم۲ لیوان
شیر ولرم۱ لیوان
خمیر مایه فوری۲ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
نمک۲ قاشق مرباخوری
کره۱۲۵ گرم‌
روغن مایع⅓ لیوان
مواد لازم برای رومال نان
تخم مرغ۱ عدد
ماست۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان سایا یوزگات

مرحله اول

برای تهیه نان سایا یوزگات ترکیه ای ابتدای کار خمیر مایه را به همراه شکر و ۱ لیوان آب ولرم درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و روی کاسه را می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا به عمل بیاید.

مرحله دوم

حالا پس از گذشت این زمان شیر ولرم را به همراه باقی مانده آب ولرم و نمک به خمیر مایه اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم و ۳ مرتبه الک می کنیم و به تدریج به مخلوط خمیر مایه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله نصف آرد را یک باره به مخلوط خمیر مایه اضافه می کنیم و ورز می دهیم، سپس مابقی آرد را به تدریج به خمیر اضافه می کنیم و ورز می دهیم. زمانی که خمیری نرم و لطیف درون کاسه حاصل شد اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله چهارم

حالا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس خمیر را روی سطح کار منتقل می کنیم و به مدت ۵ دقیقه خوب ورز می دهیم. در ادامه خمیر را درون کاسه بر می گردانیم، سپس روی آن را با کیسه فریزر می پوشانیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. در ادامه کره و روغن مایع را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا کره ذوب شود.

مرحله ششم

حالا پس از گذشت ۱ ساعت خمیر را ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود. در ادامه مجددا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و به ۲ قسمت یکسان تقسیم می کنیم، سپس هر قسمت را به ۵ تکه برش می زنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله تکه های خمیر را ورز می دهیم، سپس چانه می گیریم و ۵ عدد از چانه ها را با کمک وردنه به صورت نازک باز می کنیم. در ادامه یک لایه خمیر روی سطح کار پهن می کنیم، سپس روی سطح آن را با مخلوط روغن و کره چرب می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک لایه خمیر روی لایه قبلی قرار می دهیم و مجددا روی خمیر را با روغن و کره چرب می کنیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا ۵ عدد خمیر تمام شود. در ادامه خمیر را از یک سمت رول می کنیم و روی آن مقداری آرد می پاشیم.

مرحله نهم

در این مرحله خمیر رول شده را به صورت حلزونی می پیچانیم و درون سینی فر مقداری سبوس گندم می ریزیم و خمیر را درون آن قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند تا حجم بگیرد.

مرحله دهم

حالا ۵ چانه دیگر را به همین روش آماده می کنیم و روی آن را می پوشانیم و اجازه می دهیم درون سینی فر به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را با کمک دست درون سینی پهن می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا خمیر دیگر را به همین شکل آماده می کنیم. در ادامه تخم مرغ را درون یک کاسه مناسب اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود، سپس ماست و روغن مایع را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوازدهم

در این مرحله برس را به مواد رومال آغشته می کنیم و سطح خمیر را کاملا کاور می کنیم و با کمک چنگال روی خمیر سوراخ ایجاد می کنیم، سپس مقداری کنجد به صورت پخش روی آن می ریزیم. در ادامه فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله سیزدهم

حالا اجازه می دهیم فر به طور کامل گرم شود. در ادامه سینی ها را درون فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۵ دقیقه درون فر بمانند تا پخته شود. حالا پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله چهاردهم

در نهایت نان ها را از سینی جدا می کنیم و روی توری قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه کاملا خنک شود. در آخر نان سایا یوزگات را به همراه کره، مربا، پنیر و نوتلا در وعده صبحانه سرو کرده، سپس میل کنید. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 7 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.