طرز تهیه پیچاق قیمه

طرز تهیه پیچاق قیمه, طرز تهیه پیچاق قیمه تصویری , نکات مهم پیچاق قیمه , طرز تهیه پیچاق قیمه با مرغ , پیچاق قیمه در تهران , طرز تهیه پیچاق قیمه با گوشت چرخ کرده , بهترین پیچاق قیمه اردبیل , پیچاق قیمه اردبیل رستوران , پیچاق قیمه مجلسی

پیچاق قیمه یکی از انواع خورش‌های خوشمزه، لذیذ و اصیل اردبیلی است که طعمی فوق العاده دارد و به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این خورش خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب است، پیچاق قیمه طرفداران زیادی دارد و خیلی راحت درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیچاق قیمه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندینیم کیلو
پیاز بزرگ۲ عدد
خلال بادام۱۰۰ گرم معادل ۲ مشت
چوب دارچین۱ عدد
هل۲ عدد
گلابنصف استکان
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
آب جوش۴ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
برنجبه تعداد نفرات
خلال پسته برای تزئین برنجبه مقدار مناسب
زعفران دم کرده غلیظ برای تزئین برنجبه مقدار مناسب

طرز تهیه پیچاق قیمه

مرحله ۱: خرد کردن پیاز و گوشت در اندازه‌های مناسب

ابتدا گوشت را تمیز بشورید، در اندازه‌های مناسب خورشتی خرد کنید و کنار بگذارید، سپس یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک خرد کنید، بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۲: سرخ کردن پیازها و گوشت‌ها خرد شده

سپس پیازهای خلالی را داخل قابلمه بریزید، با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد از آن گوشت‌های خرد شده را داخل قابلمه روی پیازها بریزید، با آنها تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و همه قسمت‌های آنها به یک اندازه سرخ شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

هنگام تفت دادن گوشت‌ها هر از گاهی آنها را برگردانید تا همه قسمت‌های گوشت به یک اندازه سرخ شود، سپس زردچوبه و فلفل سیاه را با توجه به ذائقه و به مقدار مناسب به ترکیب مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و زردچوبه رنگ باز کند.

مرحله ۴: اضافه کردن چوب دارچین، آب قلم و آب جوش به مواد

وقتی که عطر ادویه‌ها آزاد شد، مقداری چوب دارچین را هم در قابلمه بیندازید، سپس آب جوش را روی مواد بریزید برای این که خورشت در نهایت لعاب بیشتری داشته باشد و طعم آن بهتر شود می‌توانید مقداری آب قلم یا آب گوشت که از قبل آماده کرده‌اید را هم در قابلمه بریزید.

مرحله ۴: پختن گوشت‌ها و بیرون آوردن چوب دارچین از قابلمه

بعد از آن در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت‌ها به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم بپزند و کاملاً مغز پخت شوند، در اواسط پخت گوشت در قابلمه را بردارید و چوب دارچین را از داخل آن بیرون بیاورید تا خورشت تلخ نشود و طعم آن خراب نشود.

مرحله ۵: خیس کردن خلال‌های بادام با گلاب و دم کردن زعفران

در این فاصله مقداری خلال بادام را داخل یک ظرف بریزید، به آن گلاب اضافه کنید، بگذارید تا خلال بادام با گلاب خیس بخورد و بافت آن نرم شود، سپس زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا زعفران دم بکشد.

مرحله ۶: اضافه کردن خلال بادام به مواد بعد از پخت گوشت

مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه بیشتر باشد، رنگ، عطر و طعم غذا بهتر می‌شود، وقتی که گوشت داخل قابلمه خوب پخت، در قابلمه را بردارید، خلال بادام که با گلاب خیس خورده است را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله ۷: اصافه کردن زعفران دم کرده، هل و کمی نمک به مواد

بعد زعفران دم کرده غلیظ را هم به مخلوط مواد داخل قابلمه اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد خورش برود و آن را مزه‌دار کند، سپس دانه هل را هم داخل خورش بریزید، کمی هم نمک به مواد اضافه کنید و هم بزنید، سپس در قابلمه را ببندید.

مرحله ۸: پختن خورش به مدت کافی با بقیه مواد آن

بعد اجازه دهید تا خورش به مدت نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم بپزد، تا عطر و طعم همه مواد با هم مخلوط شود و کاملا جا بیفتند، برای این که رنگ خورش تیره نشود، رب گوجه فرنگی را نیم ساعت آخر به خورش اضافه ‌کنید و با خورش مخلوط کنید.

مرحله ۹: تفت دادن رب گوجه فرنگی در تابه با روغن داغ

برای این که رنگ خورش بهتر شود در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس مقداری رب گوجه را در تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا رنگ آن باز شود و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله ۱۰: اضافه کردن رب گوجه به خورش و ادامه پخت آن

سپس رب گوجه سرخ شده را در نیم ساعت آخر پخت خورش به آن اضافه کنید و با آن مخلوط کنید تا رنگ رب در خورش باز شود، بعد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت نیم ساعت بپزند و خورش کاملاً جا بیفتد و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله ۱۱: پختن تخم مرغ به شکل قالبی

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید یک قالب را داخل تابه قرار دهید، بعد تخم مرغ را بشکنید و داخل قالب بریزید، اجازه دهید تا تخم مرغ بپزد.

مرحله ۱۲: ریختن پیچاق قیمه در ظرف مناسب سرو

بعد از آن تخم مرغ را که به شکل قالبی یا ساده پخته‌اید از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، وقتی خورش کاملا آماده شد قابلمه آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، سپس پیچاق قیمه را داخل یک ظرف مناسب سرو بریزید.

مرحله ۱۳: قرار دادن نیمرو روی خورش و ریختن برنج در ظرف مناسب و تزئین آن

سپس نیمرو روی آن قرار دهید، بعد از آن برنج را هم که همزمان با پخت خورش آماده کرده‌اید و دم کشیده است داخل ظرف مناسب بریزید، روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید، برای تزئین برنج می‌توانید از خلال پسته هم استفاده کنید.

مرحله ۱۴: ریختن برنج به شکل قالبی داخل ظرف سرو

همینطور می‌توانید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید، داخل یک قالب بریزید سپس روی آن هم برنج سفید بریزید و قالب را پر کنید سطح آن را صاف کنید، بعد قالب را برگردانید و برنج را به شکل قالبی از داخل آن بیرون بیاورید و در ظرف مناسب سرو قرار دهید. در آخر پیچاق قیمه را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با پلوی زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 10 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.