طرز تهیه باقالی پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت قلقلی, دستور پخت باقالی پلو با گوشت قلقلی

باقالی پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه لذیذ هست که طرفداران زیادی دارد و به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این غذای خوش طعم را می‌توانید خیلی راحت درست کنید و از آن برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه باقالی پلو با گوشت در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز متوسط۲ عدد
فلفل سیاه و نمک و پودر سیر ( ادویه گوشت قلقلی)به مقدار لازم
نمک و زرد چوبه و فلفل سیاه ( ادویه سس)به مقدار لازم
پیاز بزرگ۱ عدد
برنج۲ پیمانه
باقالی۱ پیمانه
شوید خشک یا تازهبه مقدار کم
کره۲۵ گرم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت

مرحله ۱: رنده کردن پیاز و مخلوط کردن آن با گوشت چرخ کرده

ابتدا مقداری گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید، سپس پیازها را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید، آب پیازها را بگیرید، سپس پیازهای رنده شده را روی گوشت چرخ کرده بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله ۲: اضافه کردن ادویه‌ها به مخلوط پیاز و گوشت چرخ کرده

مخلوط پیاز و گوشت چرخ کرده را حسابی ورز دهید تا کاملاً با هم ترکیب و یک دست شوند، سپس ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه، نمک و پودر سیر است به مقدار مناسب با توجه به ذائقه خودتان روی مواد بریزید و ورز دهید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۳: پوشاندن روی مخلوط مواد و قرار دادن آن‌ها در یخچال

بعد مخلوط را حسابی ورز دهید و داخل یک ظرف بگذارید، روی ظرف را با نایلون یا سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا مخلوط گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه‌ها خوب استراحت کنند، بافت آنها منسجم شود و عطر و طعم آنها کاملا با هم ترکیب شود.

مرحله ۴: ذوب کردن کره و فرم دادن به مخلوط مواد با دست

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد مقداری کره را هم داخل تابه بریزید تا کره ذوب شود، وقتی که مخلوط کره و روغن داغ شد مواد گوشتی را از یخچال بیرون بیاورید، مقداری از آن را بردارید و با دست فرم دهید.

مرحله ۵: سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها در تابه با کره و روغن

مخلوط را به شکل گردو فرم دهید و کاملاً گرد کنید بعد داخل تابه قرار دهید تا با روغن داغ سرخ شوند، همه مخلوط را به همین شکل آماده کنید و داخل تابه قرار دهید و با روغن داغ سرخ کنید تا رنگ آنها تغییر کند، وقتی یک طرف گوشت قلقلی‌ها سرخ شد آنها را برگردانید.

مرحله ۶: خرد کردن پیاز به شکل خلالی

همه قسمت‌های گوش قلقلی‌ها را کاملاً سرخ کنید تا کاملا تغییر رنگ دهند و طلایی شوند، بعد گوشت قلقلی‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، سپس یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید و خرد کنید.

مرحله ۷: تفت دادن پیازها و اضافه کردن ادویه‌ها به آن‌ها

بعد در همان تابه مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازها را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه روی پیازها بریزید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۸: ریختن آب جوش و زعفران دم‌کرده روی مواد داخل تابه و پختن آن‌ها

وقتی زردچوبه رنگ باز کرد و عطر ادویه‌ها پخش شد، گوشت‌های قلقلی را روی مواد بچینید، سپس مقداری آب جوش در تابه بریزید، مقداری هم زعفران دم کرده غلیظ روی گوشت‌های قلقلی بریزید، در تابه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه بپزند و کاملاً جا بیفتند.

مرحله ۹: ریختن برنج و آب و نمک در قابلمه

در این فاصله برای درست کردن کته باقالی، برنج را که از یک ساعت قبل در مخلوط آب و نمک خیس کرده‌اید، داخل یک قابلمه بریزید، مقداری آب به برنج‌ها اضافه کنید، به طوری که آب بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد، کمی هم نمک به برنج‌ها اضافه کنید و با آن‌ها مخلوط کنید.

مرحله ۱۰: قرار دادن قابلمه روی حرارت و اصافه کردن روعن و باقالی به برنج

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، بعد از آن کف‌های سطح آب را جمع کنید و دور بریزید، سپس مقداری روغن به برنج‌ اضافه کنید و با آن مخلوط کنید، باقالی‌ها را هم داخل قابلمه روی برنج‌ها بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن شوید خشک و دم انداختن برنج

وقتی آب برنج کشیده شد، مقداری شوید خشک روی برنج بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، دقت کنید که برنج را به آرامی هم بزنید که شفته نشود، سپس در قابلمه را با دم کنی ببندید، اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد و دم بکشد.

مرحله ۱۲: ریختن برنج در ظرف مناسب و تزیین کردن آن

بعد از این که گوشت قلقلی‌ها خوب پختند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، برنج را هم که آماده شده است از روی حرارت بردارید، سپس باقالی پلو را داخل یک ظرف مناسب سرو بریزید و روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید.

مرحله ۱۳: چیدن گوشت‌های قلقلی روی باقالی پلو و تزیین کردن آن

سپس گوشت قلقلی‌ها را روی باقالی پلو به شکل مناسب بچینید، مقداری از مخلوط مواد داخل تابه را هم در کنار آن بریزید، سپس باقالی پلو با گوشت قلقلی را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، یک لیمو ترش تازه را هم به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در کنار ظرف باقالی پلو قرار دهید. در آخر باقالی پلو با گوشت قلقلی را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 1 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.