طرز تهیه کوکوی غازیاغی

طرز تهیه کوکوی غازیاغی , دستور پخت کوکوی غازیاغی

کوکوی غازیاغی یکی از انواع کوکوهای خوشمزه و لذیذ است که از غذاهای اصیل کرمانشاهی است و با نوعی گیاه محلی به نام غازیاغی یا پاغازه درست می‌شود، این کوکو خوش طعم خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کوکوی غازیاغی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
غازیاغی۴۰۰ گرم
تخم مرغ۴ عدد
آرد۱ و نیم قاشق غذا خوری
سیر۳ تا ۴ حبه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
گوجه فرنگی۲ عدد
خیار شور۴ عدد

طرز تهیه کوکوی غازیاغی

مرحله اول

ابتدا غازیاغی را پاک کنید و در ظرفی بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و اجازه دهید تا چند دقیقه در آب بماند و گل و لای آن جدا شود و بعد آن‌ها را تمیز بشورید و آبکشی کنید و داخل آبکش بریزید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله دوم

سپس غازیاغی‌ها را ریز خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید و ۳ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا خوب بپزند، غازیاغی دیر پز است پس اجازه دهید تا آب داخل قابلمه کامل جمع شود.

مرحله سوم

بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط سرد شود و سپس آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و بعد تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و کاملا با غازیاغی‌ها مخلوط و یکدست شوند.

مرحله چهارم

سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید و داخل مواد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا عطر سیر پخش شود و بعد مقداری هم آرد به مواد اضافه کنید و هم بزنید و با هم ترکیب کنید تا مخلوط کمی سفت و منسجم شود.

مرحله پنجم

بعد مقداری نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملا به خورد مواد برود، سپس روی ظرف را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت استراحت کنند.

مرحله ششم

وقتی که مخلوط خوب استراحت کرد و طعم و عطر همه مواد کاملا با هم ترکیب شد، مایه کوکو را از یخچال بیرون بیاورید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد مقداری از مایه کوکو را بردارید.

مرحله هفتم

مایه کوکو را در دست به شکل و اندازه دلخواه فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید، برای فرم دادن کوکوها می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و مواد کوکو را داخل قالب در تابه بریزید و سرخ کنید، وقتی یک طرف کوکو‌ها طلایی شد آن‌ها را برگردانید.

مرحله هشتم

بعد از این‌ که طرف دیگر هم سرخ شد، کوکوها را از تابه خارج کنید و روی توری یا پارچه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود و بعد تعدادی کوکوی غازیاغی را در ظرف مناسب بچینید و کنار ظرف چند برگ نعناع و ریحان تازه بگذارید.

مرحله نهم

سپس چند گوجه فرنگی را تمیز بشورید و حلقه‌ای خرد کنید و در ظرفی بچینید و مقداری هم خیار شور حلقه‌ای خرد کنید و کنار گوجه‌ها بچینید و کوکوی غازیاغی را همراه با نان تازه و گوجه فرنگی و خیار شور و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 1 تیر 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.